Osse onderwereld

Het Oss van 1938 was in de ogen van regisseur André van Duren een weinig aanlokkelijke stad. Als er in De bende van Oss al geen vieze rook uit de schoorsteenpijpen van de vleesfabriek komt, dan hangt er wel een onheilspellende mist of regent het ongenadig hard. De titel van de film slaat niet zozeer op een daadwerkelijke misdaadbende, maar meer op de stad en ál haar inwoners. Daarin schuilt ook het belangrijkste bezwaar tegen De bende van Oss. Te weinig concentreert de film zich uiteindelijk op één protagonist. Weliswaar is dat Johanna (Sylvia Hoeks), die met haar voice-over de film inleidt, maar in de drang naar volledigheid wordt ook de geschiedenis van veel andere personages belicht en afgerond, zodat je bijna zou willen dat van het materiaal een veel langere tv-serie was gemaakt.


Dat laat onverlet dat De bende van Oss een mooi beeld geeft van een arme, hechte gemeenschap aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Die saamhorigheid wordt op de proef gesteld wanneer de marechaussee, uit die vermaledijde Randstad, in Oss is neergestreken om onderzoek te doen naar zo'n beetje alle denkbare vormen van misdaad, nadat hun voorman door de lokale onderwereld is geliquideerd. Dat leidt ook tot spanningen in die hechte gemeenschap, waar met het toenemen van het geweld het zwijgen voor menigeen moeilijker wordt. Een verandering die mooi wordt gepersonifieerd door fabriekarbeidster, weduwe, restaurantuitbaatster én hoer Johanna.


De bende van Oss (André van Duren, 2011) Nederland 3, 22.45-00.40 uur.


Pietje Bell

(Maria Peters, 2002) De 6-jarige kwajongen, zoon van een onderwijzer, gooit inkt over het hoofd van een schoolmeester en steekt met een vuurpijl een zelfgebouwd circus in de fik. Maar begint ook een geheime club die het opneemt tegen Snuf en Snuitje-achtige boeven. Prima jeugdfilm naar de boeken van Chris van Abkoude, geschreven vanaf 1914. Morgen het enige vervolg dat de succesvolle film kreeg, De Jacht op de Tsarenkroon; zelfde tijd, zelfde zender, zelfde prima hoofdrolspelertje (Quinten Schram).


Nederland 3, 09.00-10.40 uur.


The Red Shoes

(Michael Powell en Emeric Pressburger, 2010) Toch wel de ultieme balletfilm, niet in de laatste plaats dankzij de technische vondsten van cameraman Jack Cardiff, die behalve bijzondere kleuren (Technicolor) ook bijzondere dansbewegingen liet ontstaan. Moira Shearer is de jonge balletdanseres die moet kiezen tussen de volledige overgave aan de kunst, die haar impresario eist, en de liefde voor componist Marius Goring. De titel verwijst naar de glorieuze 15 minuten durende choreografie die het hoogtepunt van de film vormt. Red Shoes kon een klassieker worden mede doordat de makers niet voor een vrolijk einde kozen. Dit in weerwil van wat de studio wenste, omdat die een flop vreesde.


BBC 2, 09.50-12.00 uur.


Mary and Max

(Adam Elliot, 2009) Klei-animatie van Adam Elliot, die eerder voor een korte film (Harvie Krumpet, 2003) al een Oscar won. Per toeval komen Mary en Max op elkaars spoor en worden penvrienden. Zij (met de stem van Toni Collette en Bethany Whitmore) is een verwaarloosd, ongeliefd meisje in Australië, hij (Philip Seymour Hoffman) een autistische kluizenaar in New York. Ze vinden elkaar in hun miserabele leefomstandigheden. Mooie tragikomedie.


Op12, 20.55-22.30 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden