Oslo, August 31st, Get Him to the Greek, American Hustle

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Anders Danielsen Lie in Oslo, August 31st van Joachim Trier. Beeld .

Oslo, August 31st (Joachim Trier, 2011)
Arte, 23.45-01.15 uur.

Regisseur Joachim Trier (1974) begint zijn tweede speelfilm bij een nulpunt. De jonge ex-junk Anders (Anders Danielsen Lie) staat op het punt terug te keren in de maatschappij, na een langdurige opname in een afkickcentrum. Vandaag wacht hem een eerste sollicitatiegesprek en wat ontmoetingen met vrienden en familie, maar de bleke dertiger lijkt weinig overtuigd van zijn aanstaande resocialisatie. 's Ochtends wandelt hij met een zware kei in zijn ­armen een meer in. Echt doordacht lijkt de suïcidepoging niet: proestend komt Anders weer boven.

Net als in zijn sprankelende debuut Reprise, over twee vrienden die het trachten te maken in het Noorse literaire wereldje, richt Trier zich met het meer sobere, maar van evenveel filmische brille getuigende drama Oslo, August 31st op iemand uit een welvarend en hoogopgeleid Noors milieu. Hoofdpersonage Anders is zo'n jongen die welbeschouwd alles mee had in het leven, wat zijn falen des te pijnlijker maakt.

Trier baseerde zijn film losjes op het boek Le feu follet van Pierre Drieu La Rochelle uit 1931, dat ruim dertig jaar later werd verfilmd door Louis Malle. Tegelijk putte hij uit zijn eigen ervaring. Een oude skatevriend raakte aan de heroïne toen Trier film studeerde in Londen. 'Hij hield het lang verborgen', zei de regisseur daarover in de Volkskrant. 'Heroïne is een vreemde drug. Wanneer je het kunt betalen en als je goed blijft eten, heeft het niet het vernietigende effect van cocaïne. Hij is uiteindelijk afgekickt en we zijn nog steeds bevriend; tijdens de opnamen was hij onze adviseur.'

Get Him to the Greek (Nicholas Stoller, 2010)
SBS 9, 20.30-22.35 uur.

De losgeslagen rocker Aldous Snow (de Britse ­komiek Russell Brand) staat tegenover de sullige Aaron Green (Jonah Hill), een medewerker van een muziekmaatschappij die hem in 72 uur van Engeland naar een Amerikaanse concerthal moet krijgen. De combinatie werkt goed, maar echte spanning levert die tikkende klok niet op; het is vooral een vrijbrief voor de geijkte seks- en drugsgrappen. Geslaagder is de gedetailleerde satire over het sterrendom en de muziekindustrie. P. Diddy speelt een opgefokte platenbaas; in cameo's nemen Christina Aguilera, Lars Ulrich en Pharrell zichzelf oprecht grappig op de hak.

American Hustle (David O. Russell, 2013)
Film 1 Premiere, 18.15-20.30 uur.

Tien Oscarnominaties sleepte American Hustle vorig jaar binnen, maar de film wist er niet één te verzilveren. Daar valt iets voor te zeggen: de speelse oplichtersmisdaadkomedie biedt vederlicht vermaak, waarin twee oplichters annex geliefden (Amy Adams en Christian Bale, goed voor twee van de tien nominaties) na hun arrestatie de FBI bijstaan tijdens een undercoveroperatie. Zeer losjes baseerde regisseur David O. Russell (Silver Linings Playbook) zijn film op een bestaande FBI-operatie uit 1978. Iedereen bedriegt vervolgens ­iedereen in een fraai acteer- en verkleedfestijn: alle rollen zijn perfect bezet en de kostuums, uitzinnige kapsels en jarenzeventigdecors zijn een lust voor het oog. Maar American Hustle - en zie dit gerust als een aanbeveling - is ook weggewaaid voor je er erg in hebt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden