Orkest knettert in spannende, doorleefde Psalmensymfonie

Rotterdams Philharmonisch Orkest ***..

rotterdam Wat een toeval dat het Koninklijk Concertgebouworkest én het Rotterdams Philharmonisch Orkest zich tegelijkertijd werpen op de Psalmensymfonie van Igor Stravinsky. Het RPhO overkwam zoiets dit seizoen al eerder, toen het in dezelfde week als het Haagse Residentie Orkest Beethovens Missa solemnis op de lessenaars zette.

In dit geval kruisten de paden elkaar. Jan Raes, die als directeur overstapte van Rotterdam naar het KCO, had de dirigent Frans Brüggen voor de RPhO-uitvoering van Stravinsky’s koorsymfonie besteld. Afgelopen woensdag zat Raes op het frontbalkon van het Amsterdamse Concertgebouw en luisterde naar de Psalmensymfonie van zijn nieuwe club met de wereldberoemde Zubin Mehta op de bok.

Bezoekers van De Doelen werden zaterdagmiddag getrakteerd op een Psalmensymfonie van het KCO en het zestigkoppige Groot Omroepkoor en konden zaterdagavond het RPhO bewonderen met de 74-jarige Brüggen, die voor het eerst Stravinsky’s religieuze werk dirigeerde.

Beide dirigenten trokken volle zalen en musiceerden op hoog niveau. Hun verschil in benadering was levensgroot.

Bij de 72-jarige maestro Mehta, voor de tweede keer te gast bij het KCO, trokken met uiterste precisie subtiele psalmen voorbij, zonder een spoortje onregelmatigheid. In zijn handen klonk Stravinsky’s partituur beschaafd verheven. Het werkte als een spirituele ervaring.

Brüggen, die binnen anderhalve maand voor de derde keer verscheen bij het RPhO, koos vrijdag voor een aardse, menselijke aanpak. De oude muziekspecialist liet ongeveer negentig leden van het Nederlands Kamerkoor en Nederlands Concertkoor (verrassend veel) een grootse lofzang op de Heer brengen.

Een muzikaal bombardement dat ook nog eens visueel aantrekkelijk was. De RPhO-blazers voorin, piano’s en slagwerk centraal, het geheel omsloten door een lange rij van zeventien fanatiek spelende cellisten en contrabassisten. De keerzijde van de opstelling: enkele ongelijkheden en balansproblemen.

Doorleefd en spannend kwam Brüggens Psalmensymfonie voor de dag. Het RPhO knetterde en kletterde flink en was soms in staat het reusachtige koor te overstemmen. Een ‘Spierballensymfonie’, met een verademend slot dat in een verstild ‘Alleluia! Laudate Dominum’ plotseling kippenvel bezorgde.

In het Requiem van Mozart, voor Brüggen bekend terrein, vonden de dirigent, solisten, het orkest en 24 zangers van het Nederlands Kamerkoor gek genoeg weinig overeenstemming. De rechttoe rechtaan uitvoering werd maar mondjesmaat omgebogen in meer toewijding.

Lonneke Regter

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden