Original

DE 10-JAAR oude dochter van Leen Zevenbergen vertelde een klein jaar geleden trots dat haar vader de baas was geworden van het grootste computerbedrijf van Nederland....

'Negen jaar', roept Zevenbergen. Als negenjarigen zo'n hard oordeel vellen dan is er veel mis met een bedrijf. Medewerkers durfden op feestjes nauwelijks te verklappen dat zij bij Origin werkten. Zevenbergen: 'Werk jij bij Origin? Je gaat toch zeker niet bij Origin werken.'

'Dat is het meest demotiverende wat je kan overkomen als werknemer', zegt de geboren Rotterdammer in rollende woorden. 'Toen hadden we nog geen (auto)stickers, maar als we ze hadden gehad, had zeker niemand ze opgeplakt.' Hij lacht. Origin maakt weer winst. De sfeer in het bedrijf is verbeterd.

Zijn verdienste? Natuurlijk, ook van hem. Hij is nu eenmaal de baas. Altijd de baas gespeeld trouwens, als jongetje al. 'Niet omdat ik dat wil, maar omdat ik dat doe. Ik wil sterk bepalen wat er in mijn omgeving gebeurt, omdat ik denk dat dat goed is.'

Hij is totaal ontspannen, of wekt in elk geval die indruk. Verzorgd gekleed, maar met kleur. Een witte boord op een gestreept shirt, karakteristieke manchetknopen, een ovalen bril. Een man die mensen aantrekt. Wat een verschil met de stoet van directeuren die de afgelopen drie jaar door Origin is gebanjerd. Geen van allen hielden ze het veel langer dan een half jaar vol.

Henk Cohen probeerde zich krampachtig de eigenzinnige en creatieve cultuur van BSO/Origin-oprichter Eckart Wintzen eigen te maken. Hij slaagde er niet in dat bedrijf te integreren met de strak geleide huisautomatiseerder van Philips, C & P. Zijn opvolgers waren buitenlandse managementkanonnen die hun grote beloften niet konden inlossen (Geoffrey Carroll, Tom Butler).

De huidige directie, waarin Zevenbergen waakt over de belangrijkste Nederlandse markt, zit er nu bijna een jaar en dat is al een verbetering. Het was net op tijd, want moederbedrijf Philips begon het geduld te verliezen met de onwillige dochter die verlies op verlies stapelde, terwijl concurrenten geld als water verdienden.

'Bij Philips was het punt bereikt: ''We gaan nog één keer een geweldige poging doen om er iets van te maken.'' Ze hadden op dat moment niet het idee dat dit bedrijf zoveel bijzonders was. En dat was natuurlijk ook zo.'

De medewerkers van Origin zagen de bui al hangen. 'Toen ik net was begonnen, zei een van de managers tegen me. ''Leen, we hebben nog een half jaar om het tij te keren, anders is het over met Origin in Nederland.'' Dat had te maken met al die wisselingen, verkeerde aansturing, integratieproblemen. Iedereen was het zat.'

'Dat heb ik me heel erg aangetrokken. Dat kan een bedrijf met zulke leuke en goede mensen ('Originals') niet overkomen. Ik dacht: met mijn vaardigheden kan ik het bedrijf misschien redden.'

Zevenbergen had met zijn eigen bedrijf Bolesian bewezen dat hij een bedrijf kon opbouwen, en bij automatiseerder Roccade tevens getoond het vlaggenschip RCC weer gezond te kunnen maken.

Op dát moment nam Zevenbergens voorganger Hans Stellingsma afscheid van Origin, terwijl die een andere taak binnen het concern zou krijgen. 'Toen heb ik nog wel gedacht. ''Wat gebeurt hier allemaal? Waar is nu de stabiliteit?'' Ik vroeg (Philips-president) Boonstra of al die management-beslissingen nodig waren. Die antwoordde dat elke manager elke dag beslissingen neemt. En er gaat ook weleens iets verkeerd.'

De meest gestelde vraag aan Zevenbergen luidde aanvankelijk: 'En hoe lang blijf jij?'. Juist aan de chaos maakte hij een eind. 'Ik heb een hardere stijl en dat was zeker nodig. Het was hier een beetje soft en is nu veel strakker. Hier was een megafusie voltrokken die nooit planmatig was afgemaakt.

Zijn eerste streven was het breken van de val. Zestig keer bezocht hij vestigingen in het land. 'Dat heeft enorm bijgedragen aan de motivatie, want de leiding kwam nooit langs. Als hoogopgeleide mensen het naar hun zin hebben, komt de winst vanzelf.'

Net voor de zomer was de val van Origin Nederland gebroken. 'De resultaten schoten omhoog.' Het geheim: uren in rekening brengen. Eindelijk.

Lucas van Grinsven

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.