Organisatoren kiezen voor het geld

De televisiekijkers in Nederland en België bleven verstoken van rechtstreekse beelden van Milaan - San Remo, de eerste wereldbekerklassieker van het seizoen....

Van onze sportredactie

AMSTERDAM

De enige publieke zender die rechtstreekse beelden van de voorjaarsklassieker uitzond, was Duitsland 3. De reportage werd herhaaldelijk onderbroken voor een verslag van een handbalwedstrijd uit de Duitse competitie.

De rechten van Milaan - San Remo zijn verkocht aan de commerciële zenders. In de lage landen kocht Supersport het exclusieve recht. Voor dit jaar heeft de zender de rechten van nog vier andere WB-koersen: Leeds International Classic, kampioenschap van Zürich, Clasica San Sebastian, Ronde van Lombardije plus de Ronden van Italië en Spanje.

De Nederlandse wielersponsors, Rabobank en TVM, zijn bepaald niet gelukkig met deze gang van zaken. 'Deze ontwikkeling dient een halt te worden toegeroepen', zei Frans van der Meijden, pr-man van de ploeg Raas (Rabobank). 'Op termijn zou dat de dood van de sport kunnen betekenen. De organisatoren beseffen dat niet. Ze kiezen voor het grote geld. Maar deze trend kan geen sponsor goed vinden. We investeren miljoenen om in beeld te komen. We moeten snel tot actie overgaan.'

Ook Arjen Bos van TVM (Priem) meent dat snel ingegrepen moet worden. 'Wielrennen is een volkssport. De wedstrijden moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Het wordt snel tijd voor overleg. De sponsors moeten een blok vormen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden