nieuws Dutch Grand Prix

Organisatie Formule 1 ziet geen juridische hobbels meer: ‘Het gaat hier om een zaak van nationaal belang’

De terugkeer na 35 jaar van de Formule 1 naar het circuit van Zandvoort is een begrotelijke zaak. Circuitdirecteur Robert van Overdijk verwacht dat er tussen de 40 en 50 miljoen euro mee is gemoeid.  

Werkzaamheden aan de beruchte Kombocht. Beeld EPA

Alleen al de aanpassingen aan het circuit zelf,  zoals het werk aan een aantal bochten en de bouw van tijdelijke tribunes, gaan tussen de 12 en 15 miljoen euro kosten. ‘En we werken zonder enige overheidssteun’, beklemtoonde Van Overdijk maandag tijdens een presentatie over alle werkzaamheden. 

Die zijn op 4 november begonnen, nadat milieuorganisaties bij de rechter tevergeefs aandrongen op het stilleggen van de werkzaamheden uit vrees voor aantasting van het Natura 2000 gebied waarin het circuit ligt. De Dutch Grand Prix, zoals het driedaagse autosportevenement officieel heet, vindt begin mei volgend jaar plaats.

Dat overheden geen geld uittrekken voor het grootste sportevenement uit de Nederlandse geschiedenis (drie dagen achtereen met 104 duizend bezoekers) is niet helemaal juist. Gemeenten, de provincie Noord-Holland én het Rijk investeren wel degelijk in het faciliteren van het sportevenement. Zo steekt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 2,6 miljoen euro in de verbetering van het spoor tussen Haarlem en Zandvoort, iets wat voorheen vanuit de regio vaak werd gevraagd maar nooit kon.

Circuitdirecteur Van Overdijk, maandag in Zandvoort: ‘We krijgen geen subsidie, grote Nederlandse familiebedrijven maken dit evenement mogelijk. Volgend jaar mei is ook het Eurovisie Songfestival in Nederland. Dat krijgt wel overheidssteun. Zo’n vijftien miljoen euro, heb ik gelezen.’

Vergunning

De organisatie van de Dutch Grand Prix heeft zondagavond laat een nieuwe, belangrijke stap gezet in het proces. Bij de gemeente Zandvoort is de aanvraag voor de benodigde evenementenvergunning ingediend. In die aanvraag is ook het zogeheten Vervoersplan van de organisatie verwerkt. Het is de bedoeling dat tijdens het driedaagse evenement ongeveer eenderde van de bezoekers per fiets naar het circuit komt, zo lekte al eerder uit. Tussen Haarlem en Zandvoort gaan op bepaalde dagdelen tien treinen per uur rijden (dat zijn er nu twee). Per auto zal Zandvoort dagen achtereen onbereikbaar blijven, behalve voor bewoners, de organisatie van de Formule 1 en hulpdiensten.

Bij het opstellen van de aanvraag voor de evenementenvergunning heeft de gemeente Zandvoort, die uiteindelijk zelf toestemming moet verlenen, ook meegekeken. Als alle maatregelen ook getoetst zijn door politie en brandweer en de gemeente nog eens alles heeft doorgenomen, wordt de aanvraag vermoedelijk nog deze maand gehonoreerd, aldus een gemeentelijke woordvoerster. Belanghebbenden (onder anderen bewoners en ondernemers in en nabij Zandvoort) die het niet eens zijn met de vergunningverlening kunnen dan nog een zogeheten zienswijze (bezwaar) indienen. 

In het uiterst geval kan de rechter daar weer aan te pas komen, maar de organisatie van de Dutch Grand Prix verwacht geen juridische hobbels meer. ‘Tijdens de procedures van de milieubeweging heeft de rechter al uitgesproken dat het hier om een zaak van nationaal belang gaat’,  zei logistiek directeur Rob Langenberg maandag. Sportief directeur Jan Lammers, geboren in Zandvoort: ‘Het is geweldig om te zien hoe ons dorp te maken krijgt met stadse problematiek.’

Meer over het circuit van Zandvoort

Milieuorganisaties verloren afgelopen vrijdag hun tweede juridische procedure tegen werkzaamheden aan racecircuit Zandvoort. De Haarlemse bestuursrechter vindt niet dat de provincie Noord-Holland ten onrechte een natuurvergunning heeft afgegeven voor de verbouwing tot Grand Prix-circuit

Met groene stroom, efficiëntere logistiek en schonere brandstof wil de Formule 1 in 2030 volledig CO2-neutraal zijn. Deskundigen twijfelen aan die haalbaarheid.Ze noemen het streven wel onontkoombaar.

De provincie die nooit haast heeft met vergunningen, heeft haast: in mei al moet Max Verstappen door de Tarzanbocht, zag verslaggever Toine Heijmans toen hij begin november het kort geding bijwoonde over de toelaatbaarheid van een Grand Prix in Zandvoort.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden