Oranjes hebben wel eens vaker te hard gereden

Prins Constantijn leverde onlangs een bijdrage aan de conduitestaat van zijn familie op de weg. Wijkt het rijgedrag van de Oranjes af van dat van de modale autobezitter?...

Weggebruikers die in botsing komen met (aanstaande) leden van de koninklijke familie lijken bij de beantwoording van de schuldvraag nogal eens in het nadeel te verkeren. Dat ondervond de ingezetene van Wassenaar die ter hoogte van paleis Huis ten Bosch door Máxima Zorreguieta werd aangereden. Een ding stond op voorhand vast: haar trof geen blaam.

Misschien kan het slachtoffer zich troosten met de gedachte dat het vroeger allemaal nog veel erger was. Ooit werd een Haagse trambestuurder ontslagen nadat zijn voertuig in de flank was geraakt door de koets van prins Hendrik.

Op zoveel ijver bleek de prins overigens geen prijs te stellen. Hij kon de man voor de tenuitvoerlegging van de strafmaatregel behoeden, en bood hem een horloge met inscriptie aan.

De chauffeur van de zandwagen waarmee prins Bernhard op 29 november 1937 met zijn Ford Cabriolet in aanraking kwam, genoot eveneens koninklijke protectie,zij het pas na vele jaren.

De man, D. Zweerus uit Zwanenburg, werd er in 1962 door Bernhards biograaf Alden Hatch van beticht op de bewuste ochtend in staat van dronkenschap te hebben verkeerd. Zweerus kwam tegen deze voorstelling van zaken in verzet, en kreeg uiteindelijk bijval van de Prins der Nederlanden zelf. De werkelijke toedracht van het ongeval - dat Bernhard bijna het leven kostte - is daarmee echter niet geopenbaard.

Ook rond ongelukken die geen aanleiding gaven tot speculaties over de schuldvraag hing vaak een zweem van geheimzinnigheid. Toen prinses Margriet in 1965 met haar auto nabij Bodegraven van de weg raakte, verschenen, meteen nadat de auto op zijn zijkant tot stilstand was gekomen, schimmige functionarissen op de plaats des onheils om de sporen van de slippartij met gezwinde spoed te verwijderen.

De Volvo 850 waarmee kroonprins Willem-Alexander en zijn toenmalige vriendin Emily Bremers in 1995 bij een botsing in Duitsland betrokken raakten, bleek aanvankelijk niet te identificeren. De auto droeg een Duits kenteken dat in de politiecomputer als 'geheime informatie' werd geclassificeerd.

Snelheidsovertredingen van leden van de koninklijke familie hebben weleens associaties met klassenjustitie gewekt.

In het meest recente geval, de 165 kilometer van prins Constantijn op de A10 bij Amsterdam, is daar geen sprake van, verzekert een woordvoerder van de verkeerspolitie in Driebergen. Zowel de hoogte van de boete (418 euro) als de kortstondige intrekking van de rijbevoegdheid (een dag) is in overeenstemming met de gangbare procedures.

Bij soortgelijke gevallen in het verleden is die duidelijkheid niet altijd betracht. In 1991 werd de beschuldiging dat prins Maurits met 112 kilometer door de bebouwde kom van Apeldoorn reed, door de rijksrecherche 'niet bewezen' geacht.

De 160 kilometer waarmee zijn vader eerder over de A28 was gestoven, werd gerechtvaardigd door een afspraak die hij dreigde te missen.

In 1988 geraakte de auto van kroonprins Willem-Alexander op een uitvalsweg richting A44 in een Leidse sloot, nadat hij met een te hoge snelheid een inhaalmanoeuvre had uitgevoerd.

In 1990 haalde prins Johan Friso bij Almere 200 kilometer met zijn Ferrari.

Volgens F. Vrijaldenhoven, auteur van twee boeken over het koninklijk autobezit, onderscheiden de Oranjes zich met hun rijstijl niet noemenwaardig van de modale autobezitter. Vrijaldenhoven: 'Die ongelukken zijn vooral een kwestie van domme pech. En de snelheidsovertredingen? Ach, als je vaak op de weg moet zijn, valt aan dat soort overtredingen bijna niet aan te ontkomen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden