Oranje laat kassa rinkelen en creativiteit borrelen

VAN ONZE VERSLAGGEEFSTER MAUD EFFTING

AMSTERDAM - De aanloop naar het WK voetbal was commercieel gezien wat mat, maar dankzij de spectaculaire overwinning op Spanje zal de oranjekoorts nu losbarsten, verwachten de kenners.

'Vanaf vrijdagavond elf uur is er een stormloop op boekingen naar onze Oranjecamping in Brazilië gekomen', zegt de directeur van Stip Reizen. 'Dat is tot diep in de nacht doorgegaan. In een paar uur hadden we over de honderd boekingen erbij. Tot die avond hebben veel mensen waarschijnlijk toch nog geaarzeld of ze wel moesten gaan. We hebben inmiddels al extra stoelen op de vluchten geregeld.'

Op de sociale media is na de wedstrijd ook een nieuwe hype ontstaan: Persieing. Twitteraars maken massaal foto's van zichzelf terwijl ze met hun neus plat in het gras liggen en de armen naast het lichaam houden, in een poging de veelbesproken snoekduik van Van Persie te imiteren.

Na de weergaloze winst van Oranje zal het in de supermarkten vanaf nu hard gaan met oranje toiletpapier, Oranjezoenen en de oranje gekleurde bitterballen, bonbons, vla, mergpijpjes, borrelnoten, cupcakes, hamsters, veren, knikkers en tattoos, voorziet supermarktdeskundige Joop Holla van onderzoeksbureau Gfk. 'Als we de halve finale halen, voorspel ik 50 miljoen euro extra omzet voor de supermarkten.'

In de supermarkten verliep het tot vrijdag zeer matig met het Oranjegevoel. Althans: volgens de 'tompouce- index'. De verkoop van tompouces wordt apart bijgehouden als graadmeter voor de Oranjekoorts, vertelt Holla. 'De tompouce-index lag afgelopen week veel lager dan op bijvoorbeeld Koningsdag; hij stond op 1,3 terwijl hij gemiddeld op 2 ligt.' Het komt allemaal door het vorige EK, denkt hij. 'Toen lagen we er zo snel uit dat mensen nu pessimistischer zijn.'

Eigenlijk was er tot voor kort maar één Oranjeproduct dat echt goed liep: het 'juichpak' van de Brabantse reality-ster Roy Donders. 'Supermarktketen Jumbo had vorige week bijna een kerstomzet door dat juichpak', zegt Holla. Op Marktplaats worden inmiddels duizenden juichpakken te koop aangeboden, soms voor 100 euro. 'Maar Jumbo heeft zijn kruit nu eigenlijk al verschoten. De pakken zijn op. Het lukt niet meer om op tijd nieuwe te maken.'

Lichtelijk uit de hand liep het stuntje van winkelier Gerard Londeman. Hij probeerde klanten naar zijn herenmodezaak in Sappemeer te lokken door na de eerste wedstrijd per Nederlands WK-doelpunt 10 euro korting op de schoenen uit zijn winkel te geven.

Hij heeft het geweten. 'De volgende ochtend stonden ze al voor openingstijd voor de deur', zegt Londeman. Zijn zaak was vervolgens de hele dag 'aardig vol' met klanten. Voor sluitingstijd was hij door vrijwel zijn volledige schoenenvoorraad van driehonderd paar heen. 'Mijn goedkoopste schoenen gingen voor 9,95 euro de deur uit', zegt Londeman. 'En ja', zegt hij, 'daar maakte ik verlies op. Maar ik hou me aan mijn beloftes. Als ze zes doelpunten hadden gemaakt, had ik iedereen een stuiver erbij gegeven. Met zeven had iedereen een tientje gekregen.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden