Oranje-jurkje Bavaria is uitverkocht

Na het succes van de Dutchdress bij het WK van 2010 heeft bierbrouwer Bavaria een nieuwe hit te pakken. De V-dress, zoals Bavaria's creatie voor het komende EK heet, is uitverkocht. Er gingen in totaal 325.000 jurkjes over de toonbank.

Foto Bavaria

Tijdens het WK zorgde het oranje kledingstuk van Bavaria voor de nodige ophef. De FIFA en WK-sponsor Budweiser, eveneens bierbrouwer, vonden het maar niets dat volksstammen Hollandse 'voetbalvrouwen' zich in het jurkje hesen en zodoende, ongewild, reclame maakten voor de Nederlandse brouwer.

Een aantal dames werd zelfs aangehouden en kon na het betalen van een borgsom van 1000 euro, die overigens werd opgehoest door Bavaria, pas weer naar huis. Het optreden van de FIFA, en de uiteindelijke klacht tegen Bavaria, maakten van de Dutchdress wereldnieuws. Al met al een geslaagde actie.

Uiteindelijk belandde een van de jurkjes zelfs in het museum. Met de ruim 300.000 V-jurkjes die nu zijn verkocht, lijkt het dezelfde kant op te gaan. Het jurkje, van de hand van ontwerpersduo Spijkers en Spijkers, heeft een v-hals in de kleuren rood, wit en blauw.

Het v-gebaar staat bekend als internationaal vredesteken, maar, met dank aan Winston Churchill, ook voor 'victory'. De overwinning. Als Oranje die in de wacht kan slepen, zijn de jurkjes niet meer weg te slaan.