Oranje is waardeloos, het glas is leeg

Heineken, bekend van de roeptoeter, het Duitse jagerspetje en de trommelhoed, presenteerde donderdag het nieuwe 'WK-premium'. Gekozen is voor een 'sambashirt'. Illusionist Hans Klok onthulde het.


Het is niet zomaar een sambashirt, het is een sambashirt met iets dat 'schud-vulling' wordt genoemd. In de zomen van het shirt zijn, heel vernuftig, kleine sambaballen verwerkt.


Wie een 'sambaselfie' - het reclamebureau had er zin in - opstuurt, maakt kans op kaarten voor WK-wedstrijden. De campagne van de bierbrouwer heet 'Vier de Oranjekoorts'. Voor een ongetwijfeld leuke vergoeding was Dennis Bergkamp bereid zijn schuilplaats te verlaten en mee te werken aan de bijbehorende commercial. Met de campagne wil Heineken 'eens temeer dat unieke Oranjegevoel aanjagen en met heel Nederland vieren'. Lief hoor.


Verder nam Wolter Kroes deze week een WK-lied op, Oranje Verover, hebben de bewoners van het Blaricumseplein in Den Haag de oranje slingers weer opgehangen en presenteerde Jupiler een 'Jup-Holland-shirt' (oef).


Uit al deze gebeurtenissen zou kunnen worden geconcludeerd dat Nederland deze week is begonnen aan de aanloop naar het wereldkampioenschap voetbal. Dat is niet zo. Nederland wacht rustig af. De koorts bestaat vooralsnog alleen in het hoofd van reclamemakers.


Sinds 1988 is de stemming niet zo loom geweest. De voorpret moet deze keer kunstmatig worden opgewekt. We hebben wat andere dingen aan ons hoofd misschien, maar de voornaamste oorzaak is het Nederlands elftal zelf.


Zo zwak als nu is de ploeg in dertig jaar niet geweest. Ook vanwege de tegenstanders in de WK-groep, Spanje, Chili en Australië, is het vertrouwen nihil. Het glas is halfleeg. We zijn waardeloos. Het wordt niks.


In het Algemeen Dagblad stond deze week een veelzeggend stukje over 'inhaakacties'. Behalve dat een halve minuut reclame in de rust van Nederland-Spanje 200 duizend euro kost, leverde dat het nieuws op dat het bedrijfsleven veel minder aandacht gaat besteden aan het WK dan bij vorige eindtoernooien.


Sinds het EK in 2004 steeg het aantal inhaakacties. Tijdens het WK in 2010 waren het er 161, twee jaar geleden tijdens het EK 241. Het is bijna niet meer voor te stellen, maar toen dacht iedereen dat Nederland Europees kampioen zou worden. Twee jaar later tekent iedereen voor een paar puntjes en is iedereen doodsbang voor een land als Chili, om over Spanje maar te zwijgen.


Wat we nodig hebben, is een leider die ons door de crisis praat; een bondscoach die ons moed inspreekt en ons eraan herinnert dat Nederland een gerenommeerd voetballand is dat nóóit in de eerste ronde wordt uitgeschakeld en dat een WK in een land als Brazilië, Brazilië!, een gebeurtenis is waar we ons enorm op moeten verheugen.


In plaats daarvan praat Louis van Gaal ons de put in.


Het interviewrondje dat Kees Jansma en Van Gaal de afgelopen weken voor een aantal kranten organiseerden, eindigde zaterdag met een vervelend gesprek in NRC Handelsblad. Het was niet vervelend omdat de media overal de schuld van kregen of dat Van Gaal doodnormale vragen 'suggestief' vond, dat hoort er nu eenmaal bij, maar omdat hij zo chagrijnig was en alleen maar mopperde.


Aan het woord was een verzuurde cynicus. Van Gaal klaagde over het feit dat hij nauwelijks tijd heeft om de ploeg op het WK voor te bereiden en door de blessure van Kevin Strootman ook nog eens een andere tactiek moet verzinnen.


Of hij zich verheugt op een toernooi in een 'echt voetballand' als Brazilië, was een van de vragen. Zijn antwoord: 'Brazilië een echt voetballand? Wat moet ik daarmee? Van romantiek kan ik niet leven.' Vloeken is erger.


Het ontbrak er nog maar aan dat Van Gaal zei dat hij niet te benijden was. Toen ik het interview uit had, was het glas totaal leeg en het laatste restje hoop volledig de grond in geboord.


Paul Onkenhout is redacteur van de Volkskrant.


Reageren?


twaalfdeman@volkskrant.nl

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden