Opzwepend koor en tenor met mooie snik

Muziek


Damnation


Berlioz' versie van Faust is bij Charles Dutoit in goede handen.

Amsterdam - Als bezoeker van de ZaterdagMatinee daalde je zomaar af in het grote duister van La damnation de Faust, het volksverhaal dat de componist Hector Berlioz midden negentiende eeuw met dank aan Goethe een eigen draai gaf. Het vereist de kwaliteiten van een duivelskunstenaar om stem te geven aan de wirwar aan emoties die zich in de geest van de verwarde Faust afspelen. Berlioz had het allemaal in huis.


De 'légende dramatique' begint onschuldig, met een pastorale scène waarin alles zuiver en eenduidig is. De compositie is bij de oude rot Charles Dutoit in goede handen. Met een gedreven spelend Radio Filharmonisch Orkest tekende hij de plattelandssfeer in transparante tinten, met een gedetailleerde zonsopgang en in de beroemde Hongaarse mars een ritmische drive die terloops begon maar zich steeds meer naar buiten keerde.


De Amerikaanse tenor Gregory Kunde liet al in dit eerste tafereel horen dat hij lyriek hoog in het vaandel heeft maar de hoge noten in zijn ontzagwekkende Faustpartij niet zonder boost kan zingen. Dat leverde een mooie snik op in de aria O je souffre, en vervolgens een aangrijpende liefdesverklaring. Toch was er vanaf het begin een gemis aan ontspannen, natuurlijk zingen dat zich in de berucht hoge noten van Merci, doux crépuscule wreekte.


Anders dan in Goethes versie van het verhaal loopt het slecht af met Faust. Marguérite, warm en technisch gaaf gezongen door de Roemeense Ruxandra Donose, voorvoelt het al. Wat is het benauwd hier, zingt ze, en ook de grote altvioolsolo voor haar aria Roi de Thulé kan dat gevoel niet wegnemen. De dekselse Mefisto, met visie gezongen door Willard White, ligt voortdurend op de loer.


Achtervolgd door grote vogels en rammelende skeletten komt Faust aan zijn einde. De mannen in het koor jagen hem met een opzwepend 'has has' naar het eeuwige vlammenrijk. Marguérite wordt gered. Begeleid door harpen en een kinderkoor komt ze in de hemel. Dat zal door de jonge koorzangers na twee uur stilzitten als een verlossing zijn ervaren.


Bela Luttmer


Hector Berlioz: La damnation de Faust. Gregory Kunde, Willard White, Ruxandra Donose, Henk van Heijnsbergen, Groot Omroepkoor, Nationaal Kinderkoor Junior, Nationaal Jongenskoor, Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Charles Dutoit. Amsterdam, Concertgebouw, 5/2.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden