'Opzij opzij', voor Johanson

Het begon met haar eindexamen voor het Koninklijk Conservatorium in Den Haag in mei 2000. De violiste Maria-Paula Majoor (26) vormde een kwartet met Daniel Torrico Mencho (viool), Nander Cirkel (cello), Karsten Kleijer (alt), een samenwerking die 't, alleen voor het eindexamen' zou zijn....

'Het was echt w - we pasten zed bij elkaar.' Unaniem besloot het viertal na de zomer bij het Amadeus Kwartet te gaan studeren.

Het kwartet kreeg een naam, Matangi Kwartet - het woord werd geplukt uit een 'zweefboek' en verwijst naar een Indiase godin van spraak en muziek - en vroeg met succes een beurs aan voor de Nederlandse Strijkkwartetten Academie (NSKA) in Amsterdam. Majoor zegde haar baan op en begon, zoals ze zelf zegt, haar 'armetierige bestaan van de strijkkwartetviolist'. Tot die tijd voorzag ze in haar inkomen door in het theaterorkest van Herman van Veen te spelen. Nog steeds werkt ze graag met hem. 'Ik speel net zo lief Hermans Opzij Opzij als Dvor'

Vanavond verzorgt het Matangi Kwartet voor het eerst een avondvullend programma in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. Het is een Scandinavisch programma, met Johansen, Sibelius en Grieg. 'Henk Guittart van het Schrg Kwartet, van wie we les hebben, vraagt weleens of we ons niet willen specialiseren. Maar we spelen wat we leuk vinden en kwalitatief goed, van Haydn tot een moderne componist als Szymanski.'

Grieg en Sibelius zullen vanavond wel goed liggen, verwacht ze, maar het strijkkwartet van Johansen vraagt misschien toelichting. 'Ik weet niet of het kan, en het zal zeker niet gebruikelijk zijn in het Concertgebouw, maar ik vind het leuk om iets te vertellen over de muziek die we spelen. Uit ervaring weet ik dat het publiek anders luistert als het iets meer weet.' Na haar podiumervaringen bij Herman van Veen schrok ze van de 'stijfheid' en 'afstandelijkheid' in de concertpraktijk. Een praatje verkleint onmiddellijk de afstand tussen artiest en publiek.

Vorig jaar kwam de eerste cd van het kwartet uit, in eigen beheer. Eerder werkten ze al mee aan de cd Street Tango van bandoneonist Carel Kraayenhof. Er komen nu aanbiedingen van platenmaatschappijen, maar Majoor houdt ze nog even af. 'Ik ben veel te bang dat we niet langer kunnen doen wat we zelf willen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden