Opzettelijke crashes komen vaker voor

De 27-jarige copiloot Andreas Lubitz lijkt opzettelijk de Airbus van Germanwings te hebben laten crashen in de Franse Alpen. Hij zette de daling in op het moment dat zijn collega-piloot even niet in de cockpit was. De actie van Lubitz is zeldzaam, maar niet uniek. Vijf eerdere voorbeelden.

Michael Persson
De 'zwarte doos' van het gecrashte Germanwings-toestel. Hierop was te horen dat de co-piloot bij bewustzijn was terwijl het vliegtuig de daling inzette. Beeld EPA
De 'zwarte doos' van het gecrashte Germanwings-toestel. Hierop was te horen dat de co-piloot bij bewustzijn was terwijl het vliegtuig de daling inzette.Beeld EPA

Mozambique Airlines vlucht 470, 29 november 2013, 33 slachtoffers
De co-piloot gaat naar de wc, waarop de captain de automatische piloot instelt op een hoogte onder grondniveau. Op de cockpit voice recorder is te horen dat de buitengesloten co-piloot op de deur bonkt tot vlak voor de crash in Namibië.

Het wrak van de DC-8 in het Namibias Bwabwata National Park. Beeld AFP
Het wrak van de DC-8 in het Namibias Bwabwata National Park.Beeld AFP

Egypt Air vlucht 990, 31 oktober 1999, 217 slachtoffers
Captain gaat naar de wc, co-piloot mompelt 'Ik vertrouw op God', zet daling in en zet motoren uit. Als de captain in de cockpit terugkeert probeert hij met zijn eigen stuurknuppel het vliegtuig te laten optrekken, maar de co-piloot houdt vol. De tegengestelde bewegingen van de twee stuurknuppels leiden tot twee verschillende uitslagen van het hoogteroer link en rechts, maar het vliegtuig komt niet meer uit de daling en stort neer voor de kust van Massachusetts.

De flight data recorder van Egypt Air vlucht 990. Beeld AFP
De flight data recorder van Egypt Air vlucht 990.Beeld AFP

Silk Air vlucht 185, 19 december 1997, 104 slachtoffers
De captain ontkoppelt de cockpit voice recorder en flight data recorder en stuurt het vliegtuig, een Boeing-737, naar beneden. Het toestel desintegreert deels al doordat het de geluidssnelheid haalt en stort neer op Sumatra. Amerikaanse luchtvaartonderzoekers concluderen dat het zelfmoord was, maar na een civiele procedure voor een rechtbank in Los Angeles krijgt ook de fabrikant van het hoogteroer schuld.

Royal Air Maroc vlucht 630, 21 augustus 1994, 44 slachtoffers
De 32-jarige piloot zet op een vlucht van Agadir naar Casablanca opzettelijk de automatische piloot uit van zijn ATR42, en laat het toestel neerstorten. De pilotenvakbond betwist het zelfmoordscenario.

Japan Airlines vlucht 350, 9 februari 1982, 24 slachtoffers
Captain Katagiri zet tijdens de daalvlucht naar het vliegveld van Tokio de straalomkeerders aan van twee motoren. De twee andere bemanningsleden overmeesteren hem en nemen de besturing over, maar kunnen niet voorkomen dat het toestel, een DC-8 met 174 mensen aan boord, voor de landingsbaan in het water terechtkomt. 24 mensen komen om, de piloot overleeft.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden