Opzeggen duurt een jaar
Nationale Nederlanden (NN) werkt hard aan het wegwerken van achterstanden bij de polisadministratie, meldde NN vorige week na vragen van een lezeres die maar van niet haar verzekering afkwam....
Dat de administratie echter nog lang niet soepel loopt ondervond lezer Herman Groen, die de grootst mogelijke moeite had om zijn ziektekostenverzekering bij de ING-dochter te zeggen. Groen – kleine zelfstandige – wilde het met zijn 62 jaar rustiger aan gaan doen, en kon met minder uitgebreide verzekeringen toe.
Hij meldde zich in augustus vorig jaar bij de Assurantie Groep Elswout met de mededeling dat hij vijf verzekeringen wilde opzeggen, waaronder de verzekering van NN.
'De andere polissen leverden geen enkel probleem op, maar met Nationale Nederlanden ben ik bijna een jaar bezig geweest', zegt Groen nu.
Kern van het gehakketak tussen Groen, tussenpersoon Elswout en de verzekeraar, vormde de afhandeling van Groens opzegging. Elswout stuurde alle brieven van Groen door naar Nationale Nederlanden, maar daar stokte de verwerking. Daardoor kreeg Groen tot in juli van dit jaar betalingsherinneringen en zelfs een rekening van een gerechtsdeurwaarder wegens achterstallige betalingen.
'Zeer merkwaardig', noemt Groen de gang van zaken. 'De administratie van de verzekeraar is een rommeltje, en het hielp ook niet dat mijn tussenpersoon zich vooral als postbode opstelde en weinig meer deed dan het doorsturen van mijn brieven.'
Margot Greuter van Assurantie Groep Elswout legt de bal vooral bij de verzekeraar: 'Nationale Nederlanden spant van de verzekeraars de kroon wat betreft langzame afhandeling. Ik ben bang dat de brieven van meneer Groen daar een hele tijd op een stapel hebben gelegen. Gelukkig zie ik dat alles nu in orde is.'
Dat laatste kan Groen beamen: 'Het heeft bijna een jaar en talloze brieven en telefoontjes gekost, maar ik ben van die verzekering af.'