Opwinding in De Kuip en bij Japanse pers na treffer Ono

Met het enige doelpunt van Feyenoord - FC Groningen verloste Shinji Ono in één klap twee legioenen van een opborrelend gevoel van onrust: dat van Feyenoord, dat zich lange tijd zat af te vragen waarnaar het in hemelsnaam zat te kijken....

Van onze verslaggever Willem Vissers

Het optreden van de 22-jarige Ono was ook voor de niet-Japanners in het stadion het hoogtepunt van de middag, hoewel daarvoor niet zo veel nodig was. Door het trage, vervelende voetbal was de Kuip voor de rust een stiltecentrum waar de heren voetballers slechts af en toe de ogen van de kijkers deden opslaan.

En het was, na de aardige tweede helft, logisch dat de eerste vraag aan trainer Van Marwijk over Ono ging. Een Japanse verslaggeefster aan Van Marwijk: 'Bent u tevreden over het optreden van Ono in het centrum?'

Het geval is namelijk dat het Japanse medialegioen, dat altijd uit een man/vrouw of dertig bestaat, van mening is dat: A. Ono altijd moet spelen en B: hij in de as van het veld behoort te staan.

Van Marwijk wil daar nog niet aan, om tal van redenen. Bovendien raakte Ono, net toen hij vorige maand een basisplaats leek te veroveren, geblesseerd.

Maar gisteren kregen de volgers hun zin, want A: Ono speelde vanaf de eerste minuut en B: toen Tomasson al na twintig minuten met een enkelblessure het ziekenhuis opzocht (hij kreeg een schop van Elshot), viel Leonardo in als linksbuiten en verhuisde Ono van links naar het centrum, naar de positie van schaduwspits.

Ono was bij voorbaat hemelhoog geprezen door degenen die hem al langer kennen. Hij is inderdaad technisch hoogbegaafd en gezegend met een overzicht dat hem, ondanks de weinige speeltijd tot nog toe, een toppositie in het klassement van assists heeft bezorgd.

Maar het is moeilijk voor Van Marwijk om hem in de schaduw van Van Hooijdonk op te stellen, want daar staat Tomasson normaliter en die is met Van der Vaart topschutter in de eredivisie. Bovendien is de trainer van mening dat Ono de schroom meer van zich dient af te werpen en dat hij soms te veel vertrouwt op zijn techniek.

Voor Ono lagen de kansen tot nog toe op de flanken, want Kalou en Leonardo zijn niet bepaald in grootse vorm. De blessure van Tomasson opende perspectieven en na een aarzelende start groeide Ono in de wedstrijd.

Twee keer dwong hij doelman Beukenkamp na zijn doelpunt tot een redding: na een harde knal met links en na een geplaatst schot met rechts, waarmee hij zijn bijna perfecte tweebenigheid aantoonde. En een doelpunt werd afgekeurd. Ono scoorde in tweede instantie, maar scheidsrechter Van Dijk had al gefloten voor een overtreding van Van Hooijdonk, die vrijwel geen bal goed raakte deze middag.

Feyenoord - FC Groningen was een wedstrijd zoals ze overal in Europa plaatsvinden met clubs uit de Champions League die proberen met zo weinig mogelijk inspanningen het karwei te klaren. Het is een vorm van kijkersbedrog die ze in Rotterdam met enige moeite konden accepteren, louter omdat Feyenoord de winst behaalde.

Drie dagen voor de alweer cruciale confrontatie met Sparta Praag mocht Feyenoord zich gelukkig prijzen met het behoorlijk functioneren van de rechterflank, met Collen en Emerton. Net als tegen Bayern München gaf Collen de voorzet op een doelpunt. Woensdag volleerde Van Hooijdonk raak, gisteren bewees Ono ook over sprongkracht en souplesse te beschikken.

Saillant was dat Van Marwijk zeven minuten voor tijd Leonardo weer wisselde voor Kalou. De trainer was niet tevreden over de Braziliaan, die het vertrouwen van vorig jaar kwijt is. Toen wilde hij vooral pingelen, nu lijkt hij dat nauwelijks meer te durven.

Kalou werd linksbuiten, maar werd binnen de kortste keren weer geruild met Ono, die dus eindigde waar hij begon. Dat kwam, zo legde Van Marwijk na afloop uit, door de bescheidenheid van de Japanner. En terwijl hij dat vertelde dansten de Japanse vingers over de toetsenborden. Aan de andere kant van de wereld wachtten de kranten met smart op groot nieuws uit Rotterdam-Zuid.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden