Opvouwbaar op reis

Wie op vakantie gaat, kan zichzelf dubbelvouwen in het vliegtuig of de auto. Met opvouwbare spullen wordt reizen leuker...

Vakantiegangers zijn redelijk opvouwbaar. Neem een chartervlucht. Zitten ze daar, ingeklemd tussen klaptafeltjes en handbagage, de knieën opgetrokken, blij als ze een stukje armleuning hebben veroverd. In de auto is het niet beter. Op de achterbank wordt gestreden om elke decimeter ruimte.

Alles pleit voor opvouwbare spullen. Die zijn er volop. Ook voor het eigen vervoer. Neem de opvouwbare zeilkano, de vouwwagen, de klapcaravan. Of een vouwfiets in combinatie met een derde-generatie bagagewagen.

In de kofferbak nemen die twee samen niet meer ruimte in dan twee koffers. Zo'n span is de nieuwe Tranza van Gazelle met daarachter een éénwielige Wilderbeast van het Amerikaanse bedrijf Kool-Stop. Bij die combinatie hoort nog een figuurzaag, maar daarover later meer.

De Tranza is comfortabel. Dat bleek uit een test van de Fietsersbond. Hij heeft vering, hogedrukbanden en is op te vouwen zonder ook maar één kniebuiging. Hij is nagenoeg onderhoudsvrij door een de getande aandrijfriem en de terugraptrem. Niks poetsen, gewoon de tuinslang erop.

Met een normale conditie haalt een fietser op een Tranza met gemak een tempo van achttien kilometer per uur op langere trajecten. Het zou nog iets harder kunnen als Gazelle geen naaf met zeven versnellingen zou monteren, maar eentje met vier versnellingen.

De ontwerpers Peter van der Veer en Martijn Wegman zijn voorstander van dat idee. De Tranza is met vijftien kilo niet echt zwaar, maar in september brengt Gazelle de definitieve versie op de markt en die moet dertien kilo wegen.

De montage van een vierversnellingsnaaf zou al een onsje schelen. Bovendien heb je op een Tranza niets aan de lichtste versnellingen. Zelfs in de zevende en 'zwaarste' versnelling trapt hij licht.

Met een vierversnellingsnaaf kan je 'in zijn vier' iets zwaarder trappen en dus harder rijden. Maar, beaamt navenproducent Shimano, het is commercieel riskant. De consument wil veel versnellingen, zeker op een fiets van 2495 gulden.

Opgevouwen is de Tranza een plat pak van 27x116x74 centimeter. De Wilderbeast (8,2 kilo) is terug te brengen tot 102x46x21 cm. Opengevouwen rijdt de combinatie heel goed. Met zo'n twintig kilo bagage, mits een beetje verdeeld in de bijgeleverde tas (inhoud negentig liter), merkt de berijder nauwelijks dat hij iets aan zijn fiets heeft hangen, ook niet als het bagagegewicht is opgevoerd tot het maximum van 32 kilo.

Aan weerszijden van de dissel kan een tas worden gehangen van het type lowrider. Dat is wel handig: de uitrusting in de grote tas, en in de lowriders gaat het eten, drinken, de kaarten en alles wat bij de hand moet zijn. Voorop de Tranza past, op een smal dragertje, ook nog een flinke tas.

Het zwaartepunt van de Wilderbeast ligt laag. Hij volgt het baasje als een afgerichte windhond. Omdat de Wilderbeast maar één wiel heeft, zwenkt, draait en helt hij mee. Ook in scherpe bochten. Zelfs met een fietssluis - dat dubbele hekwerk dat bedoeld is om fietsers weg te houden van voetpaden - heeft hij geen moeite.

Met een breedte van 45 centimeter is-ie ongeveer net zo breed als de fiets. Alleen zal de fietser die puur met de voorvoet trapt, af en toe met de hak de bevestingspunten raken die bij het achterwiel zijn gemonteerd.

Bij de concurrent Bob Yak, ook Made in the USA, kan dat niet gebeuren. Daar is gekozen voor bevestiging aan de naaf. Maar de Bob Yak is niet opvouwbaar en de Wilderbeast is dat wel, althans officieel. De makers hebben werkelijk aan bijna alles gedacht, behalve aan de kunststoffen bodemplaat. Twee uitsparingen aan de rand zijn nét iets te klein om de zijwanden helemaal plat te krijgen.

Het is niet onoverkomelijk. Kwestie van een kwartiertje figuurzagen. Zo niet dan krijgt de Wilderbeast (975 gulden, inclusief tas) het predikaat 'redelijk opvouwbaar', net als de passagiers in een chartervliegtuig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden