Opvallende switch bij Rotterdamse dansgroep

VIJF VRAGEN OVER..

amsterdam Deze week maakte Dance Works Rotterdam (DWR) bekend dat Ton Simons (61) na tien jaar vertrekt als artistiek leider van het gezelschap. Vanaf 1 maart 2010 neemt de Nederlandse Canadees André Gingras (42) de leiding over. Een opvallende switch.

Geen groter contrast dan tussen de pure abstracte dans van Simons en de maatschappelijk geëngageerde theaterdans van Gingras. Waar de eerste zich in zijn werk baseert op de formele structuren van muziek en de toevalsprocedures van het orakelboek I Ching, stelt de tweede in dans nadrukkelijk vragen over actualiteit, wetenschap, technologie en grootstedelijke cultuur. Vijf vragen over deze markante overstap.

Waarom vertrekt Simons?

De in Beesel geboren choreograaf wil zelf geen enkel commentaar geven op zijn beslissing. Zijn zakelijk directeur Marja Wouters geeft desgevraagd aan dat Simons na meer dan tien jaar artistiek leider iets anders wil gaan doen. Het persbericht spreekt van ‘veranderde subsidieomstandigheden’.

Dance Works Rotterdam heeft altijd geworsteld met structurele financiering. Tijdens de vorige kunstenplanperiode (2005-2008) wilde de Gemeente Rotterdam niet structureel meebetalen en kwam het Rijk pas laat over de brug met 1,1 miljoen euro per jaar. In 2009 viel DWR buiten de Basisinfrastructuur (BIS). Het gezelschap kreeg tot woede van Simons een negatief advies van het NFPK+. De beslissing van het fonds riep onbegrip op. Simons wordt in Nederland unaniem hoog aangeslagen als maker van autonome pure dans. Zijn idioom kent in Nederland geen gelijke. De gemeente Rotterdam behoedde het gezelschap voor opheffing, met ruim 6 ton structureel per jaar.

Welk gezelschap laat Simons in Rotterdam achter?

Een klein maar sterk gezelschap, trouw aan de uitgangspunten van de pure dans. In de geest van Merce Cunningham heeft Simons zijn idioom altijd gespeend van enige emotie en versiering. Bach en Mozart zijn de muzikale helden van deze (naar eigen zeggen overgeorganiseerde) choreograaf. In zijn werk dicteren strikte structuren in tijd en ruimte de dans. Simons gaf ook ruimte aan anders georiënteerde gastchoreografen als Bruno Listopad, Sjoerd Vreugdenhil en Rafael Bonachela.

Welke stempel is te verwachten van Gingras?

Gingras brak in Nederland in 2000 door met zijn solo Cyp17, gebaseerd op genetische manipulatie. Sindsdien spelen wetenschappelijke issues vaak een rol in zijn werk. Maar ook actuele thema’s zoals de migratieproblematiek, de vermaakindustrie en toenemende gewelddadigheid. Gingras werkte samen met amateurs en professionals.

In Rotterdam kan hij het gezelschap een nieuw profiel aanmeten. Van het NFPK+ heeft Gingras nog subsidie voor zijn eigen projecten tot eind 2010. Die zal hij in eigen beheer afronden of hooguit in co-productie met DWR uitbrengen.

Wat gebeurt er met het oeuvre van Simons?

De meest prangende vraag: hoe wordt het unieke en tijdloze oeuvre van Simons levend gehouden? Volgens Wouters gaat DWR onder de nieuwe artistieke leiding niet structureel Simons’ repertoire hernemen. Hooguit bij gelegenheid of indien een programma daartoe specifiek aanleiding geeft. De rechten van choreografieën liggen bij de maker, maar worden meestal mede beheerd in wisselwerking met het gezelschap waar ze zijn gemaakt.

DWR blijft echter geen Simons-company, zoals het Nederlands Dans Theater na het vertrek van Jirí Kylián wel nog lange tijd een Kylián-company bleef.

Wat gaat Simons doen na zijn vertrek?

Daarover hult de meester zich ook volledig in stilzwijgen. Wouters meent dat verwacht kan worden dat Nederland in de toekomst zeker nog nieuw werk van Simons krijgt te zien.

Dat betekent dus op z’n minst dat hij ergens als gastchoreograaf zal aantreden. Maar mogelijk ook meer.

Annette Embrechts

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden