Opvallende koerswijziging Facebook: Mark Zuckerberg wil zich op privacy gaan richten

Facebook-ceo Mark Zuckerberg denkt dat communicatienetwerken die gericht zijn op privacy populairder zullen worden dan open netwerken. Dat zei hij in een aankondiging op zijn eigen sociale netwerk. Facebook gaat zich volgens Zuckerberg daarom meer richten op de privacy van gebruikers.

Mark Zuckerberg. Beeld AFP

Zo krijgen alle chatdiensten van het bedrijf versleuteling, waardoor niemand van buitenaf de berichten kan lezen. WhatsApp heeft die versleuteling al, maar Facebook Messenger en de chatfunctie van Instagram nog niet. Die drie chatdiensten gaan achter de schermen op één platform draaien en worden vergaand geïntegreerd, zodat gebruikers makkelijker met elkaar kunnen communiceren. 

Zuckerberg schrijft dat gebruikers met hun gedrag op sociale netwerken zelf aangeven waar ze behoefte aan hebben: kleinere online groepen die bestaan uit mensen die ze kennen en een-op-een contact met vrienden. Mensen springen voorzichtiger om met het delen van persoonlijke informatie, omdat dit op internet permanent kan worden vastgelegd. 

Veilige communicatie

Volgens Zuckerberg hebben gebruikers behoefte aan een veilige manier van communiceren, die waarborgt dat onder meer berichten niet eeuwig bewaard blijven. ‘Mensen moeten niet bang hoeven zijn dat dingen die ze nu delen, hun later zullen schaden’, aldus de Facebook-oprichter. Het automatisch wissen van berichten na een bepaalde tijd zou hierbij kunnen helpen. Gebruikers kunnen die functie, als hij er komt, overigens zelf aan- of uitzetten. 

Ook zal gevoelige informatie niet meer digitaal worden opgeslagen in landen die het niet zo nauw nemen met de mensenrechten. Zo kan worden voorkomen dat dit soort landen zich toegang verschaffen tot data of berichten die niet voor hen bestemd zijn.

De privacy-lijn van Facebook is opvallend, omdat het bedrijf zich in het verleden voornamelijk heeft gericht op het creëren en perfectioneren van een open netwerk. Facebook lag de afgelopen jaren regelmatig onder vuur door schandalen rondom gebruikersgegevens, waar het bedrijf niet altijd zorgvuldig mee omspringt

Ook kreeg Facebook veel kritiek omdat het bedrijf buitenlandse partijen hun gang lieten gaan, die via het netwerk probeerden nationale verkiezingen te beïnvloede. Dat gebeurde onder meer in de VS in 2016. Facebook werd vorige maand nog in verlegenheid gebracht toen bleek dat het jonge internetters een klein bedrag betaalde als ze een app installeren, Facebook Research genaamd, die alle informatie uit hun telefoon overdraagt. 

Meer over de gespannen verhouding tussen sociale netwerken en privacy

Sociale media moeten worden onderworpen aan strengere regelgeving. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Britse Lagerhuis waaraan achttien maanden is gewerkt. ‘Bedrijven als Facebook zouden zich niet als digitale gangsters moeten kunnen gedragen.’

Veel Nederlanders zeggen privacy belangrijk te vinden, maar klikken tijdens het online winkelen toch op ‘oké’ zonder de privacyvoorwaarden te lezen. Wat motiveert de mensen die hun data alleen delen als het echt niet anders kan, en wat leren we van ze?

‘Google en Facebook zijn nog niet volwassen. Ze dóén gewoon, en zeggen pas sorry als het misgaat’, zegt onze techredacteur Laurens Verhagen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden