'Opvallen doe je niet met een nette advertentie'

Het zijn verkiezingsaffiches van CDA en VVD. Maar niet zoals we ze kennen. Milieudefensie heeft tienduizend anti-affiches laten drukken. Binnenkort dus misschien op een verkiezingsbord bij u in de buurt....

Met altijd de uitdrukkelijke toevoeging: 'Geef dit kabinet geen tweede kans.' Want het strategisch akkoord op basis waarvan CDA en VVD na 22 januari verder willen regeren, pakt volgens Milieudefensie desastreus uit voor het milieu.

'CDA en VVD zetten in op een kamermeerderheid. Wij waarschuwen de kiezer: als je vóór het milieu bent, moet je niet op ze stemmen', verklaart Joris Wijnhoven van Milieudefensie.

'Het RIVM heeft de kabinetsplannen doorgerekend en kwam tot de conclusie dat CDA en VVD veel slechter scoren op milieu dan de oppositiepartijen.' En het RIVM berekent dat tot op de kilo broeikasgas nauwkeurig, zegt hij.

Milieudefensie heeft de affiches van de LPF niet bewerkt, want 'de kans dat de LPF doorregeert is uitermate klein'.

'Het CDA heeft het milieu juist hoog in het vaandel', zegt directeur Meindert Stolk van het CDA-partijbureau. En voorlichter Kees Berghuis van de VVD vindt dat Milieudefensie 'zwaar overdrijft' omdat het 'met de milieubeleving van de VVD wel goed zit'.

Los van gesteggel over het milieu; mag dit? 'Dat weet ik eigenlijk niet', houdt Wijnhoven zich op de vlakte. 'We hebben er van tevoren geen toestemming voor gevraagd. Maar we leven in een volwassen democratie. Zíj zijn helder over wat ze met het milieu willen, dus zijn wij het ook.'

Maar even helder is dat de posters juridisch gezien over de schreef gaan, weet merkenrechtdeskundige Volkert Teding van Berkhout van het Amsterdamse merkenbureau Shieldmark. 'Dit is merkinbreuk, want het gebruik van een logo van een ander om je eigen boodschap uit te dragen mag niet. Zeker niet als je die ander zwart maakt, zoals hier gebeurt.'

Daarnaast kunnen CDA en VVD zich volgens Teding van Berkhout ook nog beroepen op het auteursrecht, en kunnen ze bovendien een civielrechtelijke procedure beginnen vanwege het kwetsende karakter van het affiche. Maar tegelijkertijd kan een geding ook tegen je werken, zegt hij erbij. 'Milieudefensie wil bekendheid, en zoekt daarom bewust de grenzen op. Opvallen doe je niet door een hele nette advertentie te zetten.'

En dat weten ze bij CDA en VVD ook. 'Heel kinderachtig', vindt Berghuis van de VVD. Stolk van het CDA denkt: 'Dit kan tot verwarring en misleiding bij de kiezer leiden.' Wijnhoven van Milieudefensie: 'CDA en VVD zijn niet zo kleinzielig dat ze er een probleem van maken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden