Nieuws

Oproep aan Brussel: verplicht luchtvaart tot gebruik biobrandstof op alle vluchten

Een ongebruikelijke coalitie van milieugroeperingen en luchtvaartbedrijven dringt bij de Europese Commissie aan op strengere verplichting voor het gebruik van biobrandstoffen in de luchtvaart. Een maatregel die de commissie binnenkort wil aankondigen zet volgens hen niet genoeg zoden aan de dijk.

Een vliegtuig vertrekt vanaf Schiphol. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant
Een vliegtuig vertrekt vanaf Schiphol.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Het dagelijks bestuur van de Europese Unie openbaart mogelijk al volgende maand een richtlijn die luchtvaartmaatschappijen verplicht om duurzame biobrandstoffen te mengen met de kerosine waarop hun toestellen vliegen. Dit onderdeel van Europa’s ReFuel-programma voor een ‘groenere’ luchtvaart zou alleen gelden voor vluchten binnen de Europese Unie.

Dat is een beperking die amper bijdraagt aan de terugdringing van broeikasgassen als CO2, vinden de ondertekenaars van een brief waarin de commissie wordt gevraagd om meer ambitieuze doeleinden. Langeafstandsvluchten waarbij meer dan 4.000 kilometer wordt afgelegd, veroorzaken 51 procent van alle uitstoot, stellen zij op basis van cijfers van Eurocontrol, de Europese luchtverkeersleiding. Worden daar de vluchten over de middellange afstand bij opgeteld, dan gaat het om 60 tot 70 procent van de vervuiling die valt toe te schrijven aan de internationale luchtvaart.

De oproep is ondertekend door Natuur & Milieu, de Britse milieuorganisatie Transport & Environment, de prijsvechters EasyJet, Ryanair, Wizz Air en Jet2, de Schotse luchtvaartmaatschappij Loganair, biobrandstofproducent SkyNRG en de kleine vliegtuigbouwers Pipistrel en Wright Electric.

Het bezwaar dat het verplicht bijmengen van biobrandstoffen leidt tot duurdere tickets vegen de ondertekenaars van tafel. Vluchten van en naar de Europese Unie zijn al uitgesloten van beleidsmaatregelen zoals het Europees systeem voor emissiehandel (ETS), waarbij luchtvaartmaatschappijen hun broeikasgasemissies ‘afkopen’ met uitstootrechten. Ook betalen transferpassagiers, die op intercontinentale vluchten wel op een Europese luchthaven uitstappen, maar meteen weer doorvliegen, geen vliegtaks.

Fritesvet

Het gelegenheidsverbond van milieuvoorvechters en luchtvaartbedrijven stelt verder dat de Europese Commissie moet bepalen dat de biobrandstof die wordt bijgemengd ook duurzaam wordt gewonnen. Ze willen voorkomen dat landbouwgrond- en gewassen worden gebruikt om ‘groene’ biokerosine te maken en zo te concurreren met de voedselvoorziening.

Europa moet zijn kaarten inzetten op de winning van biobrandstof uit bijvoorbeeld afvalstoffen als fritesvet en synthetische kerosine. Met dat laatste type brandstof voerde KLM vorige maand voor het eerst een vlucht uit – al was de bijgemengde 500 liter ‘groene’ kerosine net genoeg om met het toestel naar de startbaan te taxiën en voor de eerste dot gas voor bij het opstijgen.

Overigens zien de ondertekenaars biobrandstoffen slechts als een tussenoplossing tot er schonere manieren zijn om vliegtuigen in de lucht te houden. ‘De verplichting tot bijmenging van biobrandstoffen moet er niet toe leiden dat de sector afziet van investeringen in CO2-vrije technologieën’, aldus de oproep.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden