Oprichting nieuw mediaconcern wordt gedeeltelijk afgerekend in contanten Veronica en Endemol moeten RTL 75 miljoen betalen

Veronica en het produktiebedrijf Endemol betalen nog eens 75 miljoen gulden aan RTL. Het gaat hier om een verrekening van de belangen die de betrokken partijen krijgen in de Holland Media Groep....

Van onze verslaggever

HAARLEM

Niet bekend

RTL brengt in de nieuwe combinatie Holland Media Groep de zenders RTL 4 en RTL 5 in. Endemol en Veronica brengen Veronica als zender in. 'De waardebepaling was een moeilijke discussie. Maar uiteindelijk zijn we op dit bedrag uitgekomen', aldus Brentjens.

Behalve de 75 miljoen gulden krijgt RTL ook een belang van 25 procent in Endemol en een belang van 20 procent in het Veronicablad, het grootste programmablad in Nederland. RTL bezit 51 procent van de nieuwe combinatie HMG en Veronica/Endemol de overige 49 procent.

Directeur algemene zaken van Veronica, W. van der Meer de Walcheren, kan nog niet precies zeggen of Veronica en Endemol ieder precies de helft van dat bedrag, 37,5 miljoen gulden, moeten betalen. 'Dat moet nog worden uitgerekend.'

Veronica dreigt voordat ze definitief een commerciële zender wordt, financieel helemaal te worden uitgekleed. Niet alleen moet nog bijna 40 miljoen gulden worden betaald aan RTL. Ook hangt Veronica nog een claim van 50 miljoen gulden van het Commissariaat voor de Media boven het hoofd. Dit geld heeft Veronica verdiend met het uitgeven van het Veronicablad. Veronica had dit geld niet mogen gebruiken om reserves op te bouwen, maar had dit aan programma's moeten uitgeven. Veronica had op 1 januari van dit jaar ongeveer een eigen vermogen van 100 miljoen gulden. Indien de claim van het commissariaat wordt gehonoreerd, blijft van het eigen vermogen van Veronica niets over. Het commissariaat heeft vooruitlopend op de claim de bevoorschotting van Veronica uit de omroepbijdragen stilgelegd.

Brentjens stelde gisteren dat Veronica toegezegd heeft alle financiële verplichtingen binnen de Holland Media Groep te kunnen nakomen. 'We hoeven ze geen geld te lenen, want ze kunnen alles zelf betalen', aldus Brentjens. Ook Van der Meer de Walcheren ontkent dat er financieringsproblemen zouden kunnen ontstaan. 'We kunnen gewoon naar de bank stappen.'

De Holland Media Groep kampt nog wel met een ander probleem. De Europese Commissie in Brussel zal de bundeling van RTL, Veronica en Endemol in het kader van de mededingingsregels voorlopig niet toetsen, omdat de combinatie formeel niet aan de eisen voldoet. Daarom zal er nu een nationale toetsing moeten komen door het ministerie van Economische Zaken. EZ heeft al te kennen gegeven een diepgaand onderzoek in te stellen naar mogelijke monopolievorming door de nieuwe mediagigant. Zo wil EZ onderzoeken hoeveel programma's Endemol precies gaat maken voor de drie zenders.

Brentjens stelde dat de Holland Media Groep ook andere televisieproducenten zal inschakelen. Daarnaast zal Endemol - 'en dat willen ze ook zelf' - programma's blijven maken voor andere zenders. 'Wij hebben alle medewerking toegezegd aan het onderzoek van het ministerie. Wij staan volstrekt open voor de procedure.'

Indien het ministerie positief besluit - wat Brentjens uiteraard verwacht - zal Brussel zich opnieuw over deze fusie moeten buigen. Hieraan is een termijn gebonden van één maand. Mocht de zaak complex zijn, dan kan vier maanden uitstel worden bedongen.

VNU haalde vorig jaar met commerciële televisie, behalve het belang in RTL ook een belang van 44 procent in de Belgische zender VTM, een bedrijfsresultaat van 57 miljoen gulden. Dat was 2 miljoen gulden minder dan in 1993. Volgens Brentjens had dat te maken met de aanloopkosten op de nieuwe zender RTL 5. Hij was overigens zeer tevreden over RTL 5 dat binnen korte tijd het aandeel op de kijkersmarkt van 2 naar 10 procent zag stijgen.

Dit jaar en mogelijk ook in 1996 zal niettemin het bedrijfsresultaat op commerciële televisie verder teruglopen. Dit hangt samen met de aanloopkosten van het nieuwe Veronica en de tweede Belgische commerciële zender VTM 2. Daarnaast zullen door de toenemende concurrentie ook de winstmarges onder druk komen te staan. Naast Veronica heeft ook Arcade aangekondigd op 1 mei met twee commerciële televisiezenders te beginnen. Verder staan de introducties van SBS en Euro-7 op stapel.

Volgens Brentjens wil de Holland Media Groep met drie zenders het marktaandeel dat RTL nu met twee zenders heeft, handhaven. RTL haalt op dit moment 50 procent van de advertentie-inkomsten op televisie binnen. Op de kijkersmarkt moet het marktaandeel iets kunnen stijgen; van 32 procent nu naar 40 procent. Indien dit lukt, kan in 1997 het bedrijfsresultaat weer gaan stijgen. VNU denkt dat de uitgaven aan etherreclame de komende tijd jaarlijks nog met 8 à 10 procent kunnen stijgen.

Brentjens erkende dat deze voorspellingen aan de voorzichtige kant zijn, maar liet zich niet verleiden tot een optimistischer geluid. Hij wees daarbij niet alleen op het toenemende aanbod van televisiezenders, maar noemde ook de verhevigde samenwerking van de publieke omroepen als argument om extra voorzichtig te zijn. 'We zitten in een nieuwe concurrentieomgeving, daar moet je realistisch naar kijken', zei Brentjens.

Op termijn verwacht VNU zijn huidige belang in RTL te versterken, doordat kleinere aandeelhouders - zoals Philips - zich terug kunnen trekken. In principe zou er zelfs een belang van 49 procent in kunnen zitten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden