Oprichter MediaMarkt Erich Kellerhals op 78-jarige leeftijd overleden, laat geschat vermogen van 1,7 miljard na

Dertig jaar geleden deed hij de meeste aandelen in zijn MediaMarkt van de hand. Maar hij heeft de keten nooit kunnen loslaten.

Erich Kellerhals met zijn vrouw Helga. Beeld epa

In de bestuurskamers van Ceconomy in Düsseldorf zijn deze week waarschijnlijk heel wat besmuikte zuchten van verlichting geslaakt. Reden: het verscheiden van Erich Kellerhals. De grondlegger van witgoed- en elektronicaketen MediaMarkt lag zijn halve leven overhoop met de topmanagers die zijn imperium leidden. Als Kellerhals over zijn graf heen kon regeren, zou hij dat zeker doen. Nu is het aan zijn erfgenamen om vrede te sluiten met de bedrijfstop; als ze dat tenminste willen.

Spijt

De Duitse ondernemer verkocht de meest van zijn aandelen in Media-Markt al in 1988, maar zijn resterende belang van 21 procent gaf hem vetorecht over alle belangrijke beleidsbeslissingen bij het latere Media-Saturn, tot grote frustratie van vele topmannen en de meerderheidsaandeelhouder. Want Kellerhals maakte gretig gebruik van dat recht, telkens als zijn levenswerk in zijn ogen werd bedreigd. Hij stierf op Eerste Kerstdag inSalzburg, 78 jaar oud en steenrijk: zakenblad Forbes schatte zijn vermogen op 1,7 miljard euro.

In 1963 begon hij met zijn vrouw Helga een winkel in kolenhaarden, oliekachels en fietsen in het Beierse Ingolstadt. Al snel verkocht Kellerhals ook radio- en tv-toestellen. Die ene winkel groeide uit tot een elektronica-imperium met meer dan duizend winkels in vijftien landen.

Verzoening

Zijn eerste MediaMarkt richtte Kellerhals met zijn vrouw en twee partners op in 1979. Op een industrieterrein in München openden de vier een enorme elektronicazaak. Het idee was dat klanten voor lage prijzen bereid zouden zijn naar een locatie buiten het stadscentrum te reizen. In 1988 verkochten de oorspronkelijke aandeelhouders hun meerderheidsbelang aan Kaufhof, dat later fuseerde met retailgigant Metro, eigenaar van elektronicaketen Saturn en groothandelsketen Makro.

De oprichter hield een belang in Media-Saturn en kreeg een vetorecht, een concessie die Metro zou berouwen. Kellerhals en Metro stonden sindsdien geregeld tegenover elkaar in de rechtszaal vanwege verschillen van inzicht. Diverse topmannen vertrokken de afgelopen jaren gedwongen of uit pure frustratie bij Metro. Het voornaamste strijdpunt was de onlinestrategie van het concern. Kellerhals vond dat hele internet maar niets. Het zou een van de reden zijn geweest dat MediaMarkt pas in 2010 een behoorlijke webwinkel opende. Daarnaast speelden opeenvolgende leiders van de keten volgens Kellerhals niet voldoende in op nieuwe trends in de retailmarkt.

Om van het gedoe af te zijn, splitste Metro de onderneming dit jaar op. Kellerhals en zijn vetorecht werden ondergebracht in een apart bedrijf met een eigen beursnotering, Ceconomy. Naast MediaMarkt valt ook Saturn onder dat bedrijf, dat een jaaromzet heeft van 22miljard euro. Toch was daarmee de kous niet af. Volgens Der Spiegel weigerde Kellerhals dit jaar nog akkoord te gaan met de jaarrekening van Media-Saturn.

Onlangs schakelde Metro nog een bemiddelaar in, maar tot een verzoening kwam het niet. Kellerhals laat zijn vrouw en zoon naast zijn miljarden nu ook een onopgelost conflict na. De aandeelhouders van Ceconomy reageerden verheugd op de dood van de oude potentaat; de koers van het aandeel steeg gisteren 4,2 procent. Blijkbaar gaan ze ervan uit dat vrouw en zoon de strijdbijl wel met hun man en vader willen begraven.

Aanvullingen & verbeteringen:

In een eerdere versie van dit artikel stond dat Kellehals een minderheidsbelang behield in Metro. Dit klopt niet, hij behield een belang in Media-Saturn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden