Oprecht spiritueel

Een van de spraakmakendste films van de afgelopen jaren vertelt een klassiek verhaal. Al speelt Avatar zich af op een andere planeet, je weet direct waarop het zal uitdraaien wanneer militair Jake Sully tijdens een verkenningsmissie van zijn imperalistische leger in handen valt van Na'vi-inboorlingen. Misschien komt het doordat die blauwe reuzenmensen op Indianen lijken dat Avatar meteen aan Dances with Wolves of Pocahontas herinnert; associaties die sterker worden als Sully zich bij de stam aansluit en verliefd wordt op koningsdochter Neytiri.


Althans, dat doet hij in geest. De tot aan zijn middel verlamde Sully is virtueel verbonden met een door mensen gekweekt Na'vi-lichaam, dat hij op afstand door de jungle stuurt. Zodoende geeft regisseur Cameron (Titanic) verdieping aan zijn uitgebreide gebruik van de performance capture-techniek, waarmee de fysieke vertolking van een acteur tot in de kleinste details in animatie wordt omgezet. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en heeft de trouwe bioscoopbezoeker al de nodige andere performance capture- en 3D-spektakels voor de kiezen gekregen, maar veel van die spektakels falen waar Avatar slaagt. De nagenoeg volmaakte, levensechte animaties voegen ook echt iets toe aan dit oprecht spirituele sprookje, vol vreemde beesten, fluorescerende planten en heilige boomzaadjes, dat zich duidelijk niet schaamt om de grens tussen goed en kwaad ferm te trekken. Geen voer voor cynici of liefhebbers van grijstinten.


Avatar (James Cameron, 2009) RTL4, 20.30-23.40 uur.

Pinocchio

(Hamilton Luske, Ben Sharpsteen, 1940) Pinocchio, naar Carlo Collodi's sprookje over Gepetto's 'mooie stukkie hout' dat door de blauwe fee tot leven wordt gewekt, was na Sneeuwwitje en de zeven dwergen uit 1937 de tweede lange animatiefilm van Walt Disney. Meer dan 750 technici en tekenaars waren twee jaar ermee bezig. De perfectionistische Walt liet hen 3D-modellen bestuderen om de bewegingen te optimaliseren; ook moesten de tekenaars hun eigen gelaatsuitdrukkingen in spiegels bekijken om aan de personages mee te geven. Als een volleerd acteur deed de studiobaas zelf voor hoe Pinocchio moest bewegen. Het eindresultaat: een ambachtelijk tekenfilmmeesterwerk, dat in het digitale tijdperk onverminderd tot de verbeelding spreekt.


Eén, 14.00-15.30 uur.

WALL-E

(Andrew Stanton, 2008) Het robotje WALL-E is achtergebleven op de aarde nadat de mensheid het veld heeft geruimd: de gigantische afvalhoop die de wereld ergens in de toekomst is geworden, laat zich niet meer bewonen. Het trieste bestaan van het blikken schoonmakertje verandert drastisch wanneer hij bezoek krijgt van een ruimteschip en de beeldschone meisjesrobot EVE. Probeerden de makers van Pinocchio hun personages levensechte gezichtsuitdrukkingen mee te geven, in WALL-E worden zo veel mogelijk de looks van een 'echte', uit de hand gedraaide speelfilm overgenomen - tot en met het soms schokkerige handcamerawerk. WALL-E kreeg de Oscar voor Beste animatiefilm.


BBC1, 15.45-17.15 uur.

Slumdog Millionaire

(Danny Boyle, 2008) Opwindend en vlot verteld drama over de jongen Jamal (Dev Patel), afkomstig uit de sloppenwijken van Bombay, die deelneemt aan de tv-quiz Who Wants to Be A Millionaire? en daar de ene vraag na de andere goed beantwoordt. De quizvragen in de tv-studio worden afgewisseld met bonte, ontroerende en grimmige scènes waarin is te zien hoe Jamal de antwoorden kon weten; een handige manier voor Boyle om zijn met Bollywoodingrediënten gekruide India-epos vol vaart uit de doeken te doen. Werd in 2009 bekroond met acht Oscars, waaronder die voor Beste film, Beste regie en Beste script.


Nederland 3, 21.50-23.50 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden