Oprah belde niet

‘Oh ja, toen ik twintig jaar geleden de droom had om schrijver te worden, was dat echt een belangrijk ding voor me: dat ik dan video’s op internet kan zetten.’ De Amerikaanse schrijver/journalist Dennis Cass heeft het internet ontdekt, en hoewel bovenstaande ironisch bedoeld is, is de kennismaking een genoegen...

Patrick Engelsma

Op deze plek is er geregeld aandacht voor de manier waarop uitgevers (moeten) omgaan met de digitalisering. Hoe kan internet uitgevers helpen bij de promotie van hun boeken? Wat te doen, waar te gaan, wie te kennen? Uitgevers – de een meer de ander – experimenteren er op los, en sommige schrijvers doen het zelf, overtuigd als zij zijn van de voordelen.

In de video van Cass wordt het in een kleine vier minuten op vermakelijke wijze samengevat, met toevoeging van wat broodnodige scepsis. Cass maakte de clip Book Launch 2.0 ter gelegenheid van de uitbreng van de paperbackversie van zijn boek Head Case – How I Almost Lost My Mind Trying To Understand My Brain, een zoektocht van een leek (Cass) door de neurologie.

Het is een simpele video, in zwart-wit: Cass zit op de bank en voert een telefoongesprek over de promotie van zijn boek. Aan de andere kant van de lijn zit een behulpzaam iemand, vol met suggesties. De onwetende Cass antwoordt, en het antwoord is meestal nee. Mooi beeld van de perikelen van een schrijver.

‘Nee, Oprah heeft niet gebeld. Maar er zijn genoeg andere manieren om een boek te promoten. Recensies? Nee, het is een paperback. Dan doen ze geen recensies meer. Een tour? Nah. Wat ik wel ga doen? Nou, ik ga echt enorm veel mails sturen. Gewoon naar iedereen in mijn adresboek. Nee, een site heb ik nooit gedaan. Ja, ik weet dat dat moet. Maar ik heb wel een web–log. Oh, die is verouderd. Oké. MySpace? Ja ik zit er wel op, maar ik heb er niets over mijn boek. Facebook kan ook? Ook voor een boek? Ik dacht dat je dan iets met een face moest hebben. Misschien stop ik wel met schrijven en dan ga ik gewoon alleen maar aan de gang met advertenties en programmaatjes en zo. Ja, ik weet het: dit is de wereld waarin we leven.’

De tegenwoordig bijna verplichte boekenvideo over alle verplichte internetdingen die een schrijver dezer dagen moet doen. Een slim staaltje promotie, want dat is het uiteindelijk toch. De video is sinds de uitbreng vorige week twintigduizend keer bekeken. Cass verdient meer kijkers. Patrick Engelsma

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden