Oppositie ziet vooral A2-verkiezingsretoriek

De verhoging van de snelheid op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht houdt volgens oppositiepartijen vooral verband met de verkiezingen van 12 september. Ze worden niet enthousiast over de manier van werken van minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) van Infrastructuur en Milieu.

Minister van Verkeer Melanie Schultz van Haegen Beeld ANP

De meeste partijen zoals SP, PvdA en D66 zijn niet principieel tegen een verhoging van de snelheid naar 130 kilometer per uur, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Attje Kuiken van de PvdA wil eerst een 'fatsoenlijk plan' zien van de minister en 'geen verkiezingsretoriek'. Bovendien heeft 130 voor haar partij geen prioriteit in deze economische crisis.

Kees Verhoeven van D66 spreekt van een 'halve hap-snap-oplossing'. Maar mocht de bewindsvrouw uiteindelijk met een goed onderbouwd plan komen dan zullen we niet tegen stemmen, aldus Verhoeven. 'Geen briljant plan', oordeelt Paulus Jansen van de Socialistische Partij. Hij ziet vooral een 'verkiezingsplan'. Jansen denkt dat plankgas naar 130 op de A2 meer vervuiling zal opleveren.

Luchtvervuiling
GroenLinks vindt het besluit van Schultz 'onverantwoord' en vreest dat het resulteert in meer luchtvervuiling, geluidsoverlast en ongelukken. En het levert bovendien slechts een paar minuten tijdswinst op, aldus Niels van den Berge die kandidaatlid voor de Tweede Kamer van GroenLinks is. 'Een verkiezingsstunt over de rug van omwonenden', is zijn conclusie.

Een andere grote oppositiepartij, de PVV, neemt juist het tegenovergestelde standpunt in. Die wil dat het dag en nacht mogelijk wordt om 130 op de A2 te rijden. En waar mogelijk 140.
Schultz kondigde vrijdag in De Telegraaf aan de snelheid op de A2 tussen Vinkeveen en Maarssen in de avond en nacht te willen optrekken naar 130 kilometer per uur. Ze heeft hiervoor overeenstemming met het CDA bereikt. Er komt een luchtkwaliteitsscherm van 5 miljoen euro bij Breukelen om de snelheidsverhoging mogelijk te maken. Tot die tijd blijft 100 kilometer gelden op de 10 rijstroken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden