Opnieuw veel vertraging door politiecontroles bij Merwedebrug

De politiecontroles op de A27 bij Gorinchem leidden ook deze ochtend tot veel vertraging voor het verkeer. Er mogen sinds een paar dagen geen vrachtwagens meer over de Merwedebrug rijden, vanwege scheurtjes in de constructie. Er rijden echter nog veel vrachtwagens richting de brug; deze wagens worden door de politie van de weg gehaald. De linkerrijstrook is daarom dicht.

Verkeer rijdt over de Merwedebrug op de A27. Er mogen voorlopig geen vrachtauto's meer over de brug tussen Breda en Gorinchem rijden Beeld anp

Gisteren kwamen er nog zeker zo'n 300 vrachtwagens per uur aan bij de drukke verbinding over het Merwedekanaal. 'Daarvan was naar schatting zo'n negentig procent van buitenlandse transportbedrijven', zegt Patrick Potgraven, woordvoerder van de Verkeers Informatie Dienst. 'Het is natuurlijk een ad-hoc-oplossing. Vooral de zuidkant heeft er nu veel last van. Dat zie je ook terug op de A2 en A16, de aanbevolen wegen om de brug te mijden.'

De overbelasting van de brug kwam aan het licht bij onderzoek naar verbreding van de A27. De 55 jaar oude Merwedebrug werd vorige week vrijdag al gesloten voor vrachtverkeer van boven de zestig ton - dat zijn de grote transporten met uitzonderlijk vervoer van windmolens of brugdelen.

Dat besluit werd genomen na een inspectie van de noordkant van de brug, maar na verdere inspectie van de zuidkant afgelopen weekend, bleek de schade aan de hele brug veel ernstiger dan gedacht. Vervolgens is besloten de brug volledig voor het meeste vrachtverkeer af te sluiten.

Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat is de ijzeren constructie van de brug voortdurend in beweging. Dit komt door de continue belasting, met name door zware voertuigen. Op den duur ontstaat er dan slijtage, waarbij er kleine haarscheurtjes in het ijzerwerk ontstaan. Voor persoonsvervoer is de brug nog wel toegankelijk. Auto's zijn veel lichter en dragen zo veel minder bij aan de slijtage.

Twee maanden

Rijkswaterstaat schat dat er iedere dag 95 duizend voertuigen, waarvan 18 duizend vrachtwagens dagelijks over de brug heen rijden. Het heeft een onderzoeksteam ingeschakeld om de brug binnen twee maanden weer voor vrachtverkeer bereikbaar te maken. Ze proberen dit proces te versnellen.

Omrijden heeft voor de transportsector financiële gevolgen. Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft extra kosten voor logistieke bedrijven geraamd op een half miljoen euro per dag. Dit kan nog oplopen, want kosten die files en het inzetten van extra vrachtwagens met zich meebrengen, zijn nog niet meegerekend.

TLN vindt dat veiligheid vooropstaat, maar vindt wel de communicatie gebrekkig. 'De omleidingen zijn niet helder en vooral buitenlandse chauffeurs worden niet gewaarschuwd. Veel vrachtwagens komen in Gorinchem terecht, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.'

Engelstalige informatie

De problemen beperken zich dus niet alleen tot de overvolle snelwegen, ook dorpjes in de regio ondervinden veel last van de afgesloten brug. 'Het staat in Sleewijk helemaal vast omdat vrachtwagens hun eigen routes bedenken. Sleewijk is een klein dorpje, daar heb je niet eens zoveel vrachtwagens voor nodig', aldus Potgraven van de VID.

Voorlopig blijft de linkerrijstrook op de Merwedebrug nog gesloten. Met borden met Engelstalige informatie probeert de VID ook de buitenlandse vrachtwagenchauffeurs in te lichten. Wanneer de linkerrijstrook weer open gaat is niet bekend. Potgraven: 'Er is nog niet eens besloten wat er dit weekend gaat gebeuren. Dus eigenlijk heb ik maar een tip: blijf de verkeersinformatie volgen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden