Opnieuw problemen met sein Belgische treinramp

Op de plaats waar een treinbotsing in februari aan 18 personen het leven kostte, zijn sinds het ongeval nog twee treinen door rood gereden.

De treinramp in België waarbij op 15 februari achttien doden vielen, is mogelijk veroorzaakt door het elektromagnetische veld van een voorbijrijdende trein, dat het rode stopsein had ontregeld.

Het Belgische Openbaar Ministerie onderzoekt deze theorie nadat er maandag voor de derde keer in korte tijd problemen waren met het sein in Buizingen, waar het treinongeluk plaatsvond. Dat heeft het Belgische dagblad Het Laatste Nieuws dinsdag gemeld.

Ontregeld

Tot nu toe werd vermoed dat de dodelijke treinbotsing was veroorzaakt doordat een van de machinisten in Buizingen het rode sein had genegeerd. Deze machinist, die zwaargewond raakte bij het ongeval, ontkent dit. Zijn versie van de feiten wint aan geloofwaardigheid doordat sinds de treinramp al twee treinen door hetzelfde rode sein zijn gereden. Beide machinisten getuigden achteraf dat het sein ontregeld leek en pas op het allerlaatste moment op rood sprong.

De onafhankelijke spoorwegvakbond OVS denkt dat ‘de treinbestuurder op 15 februari misschien toch geen fout maakte, maar dat het sein op tilt sloeg door een magnetisch veld, opgewekt door andere, voorbijzoevende treinen’. Op de plaats van het sein komen ook hogesnelheidstreinen langs.

Het sein is voorlopig buiten werking gesteld, en voorbijrijdende treinen worden omgeleid via een zijspoor. De spoorwegvakbond ACOD wijst erop dat de storingen aan het rode sein evengoed kunnen voortkomen uit een ondeugdelijk uitgevoerde reparatie na het ongeval.

Modern systeem

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS beloofde dinsdag dat het moderne veiligheidssysteem, dat treinen automatisch afremt als ze door een rood sein rijden, versneld zal worden ingevoerd. Voor het eind van 2012 moet 87 procent van de sporen en 92 procent van de treinen uitgerust zijn met het systeem. Een jaar later moet het moderne systeem overal zijn ingevoerd.

De NMBS heeft dat besloten na overleg met de minister van Overheidsbedrijven, spoorbeheerder Infrabel en de vakbonden. Zij hadden na het treinongeluk in Buizingen gezamenlijke maatregelen aangekondigd.

De versnelde invoering zal enorme inspanningen vereisen, waarschuwde de NMBS. Trajecten en stations zullen tijdelijk worden afgesloten, en spoorwegingenieurs die met de vut zijn, worden opgeroepen weer aan het werk te gaan. Ook worden de komende drie jaar ten behoeve van de werkzaamheden zestienduizend ritten geschrapt.

Thalys passeert verongelukte trein vlakbij het treinstation van Buizingen (AFP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.