Nieuws

Opmars flitsbezorgers in Amsterdam lijkt gestuit door strenge beperkingen op nieuwe magazijnen

De gemeente Amsterdam stelt forse beperkingen in voor de vestiging van nieuwe dark stores. Deze magazijnen van flitsbezorgdiensten zijn in principe niet meer welkom in woonwijken en gemengde wijken.

Maarten Albers
Een dark store van flitsbezorger Gorillas in Amsterdam. Beeld ANP
Een dark store van flitsbezorger Gorillas in Amsterdam.Beeld ANP

De maatregel vormt een serieuze bedreiging voor het bedrijfsmodel van de flitsbezorgdiensten. Zij beloven namelijk om boodschappen binnen 10 minuten bij de klant thuis te brengen. Maar bedrijventerreinen, waar ze onder voorwaarden nog wel terecht kunnen, zijn in Amsterdam bijna alleen nog aan de randen van de stad te vinden, wat snelle bezorging onmogelijk maakt. De snelle opmars van de boodschappenbezorgers lijkt met de nieuwe regels in de hoofdstad tot een abrupt einde te komen.

Omwonenden van de dark stores klagen over rondhangende bezorgers en lawaaierige bezoekjes van leveranciers. ‘We hebben gezien dat de huidige vestigingen van flitsbezorgers met dark stores veel overlast voor de buurt geven, en geconstateerd dat het nodig is om beleid te maken’, zegt verantwoordelijk wethouder Marieke van Doorninck in een verklaring. Het Amsterdamse college besloot daarom eerder al om tijdelijk geen nieuwe dark stores toe te staan. Nu komen er dus ook regels over waar nieuwe vestigingen nog wel geoorloofd zijn.

‘De klachten en overlast die er nu al zijn, laten zien dat in woonwijken deze vestigingen niet of nauwelijks te combineren zijn met een leefbare wijk’, schrijft Van Doorninck. In woonwijken en gemengde wijken (waar bijvoorbeeld straten zijn met op de begane grond winkels en daarboven woningen) komen daarom alleen nieuwe dark stores als die geen negatieve invloed hebben op de leefbaarheid van de buurt. In de praktijk zal dat betekenen dat vestiging in zo’n wijk nagenoeg onmogelijk is.

De magazijnen zijn nog wel welkom op bedrijventerreinen, mits ze in het straatbeeld passen en geen overlast of gevaarlijke verkeerssituaties veroorzaken. Om de nieuwe vestigingsregels af te dwingen, stelt het stadsbestuur een paraplubestemmingsplan op. Voor elke nieuwe dark store moet een flitsbezorger dus een wijziging van het bestemmingsplan aanvragen. ‘De gemeente kan dan beoordelen of een dark store op die locatie wenselijk is en onder welke voorwaarden’, schrijft het college.

Handhaven op bestaande vestigingen

‘Indien nodig’ is het stadsbestuur ook van plan om op bestaande vestigingen te gaan handhaven. Daarmee zou niet alleen verdere uitbreiding, maar ook het voortbestaan van de flitsbezorgdiensten in het geding komen. Verdwijnen zal het fenomeen waarschijnlijk niet meer, nu ook supermarkten als Albert Heijn en Jumbo zich hebben gemeld in de strijd om flitsbezorging.

De flitsbezorgdiensten hadden eerder deze maand juist de handen ineen geslagen voor een charmeoffensief. Ze stelden een ambitieuze gedragscode op, en flitsbezorger Getir fleurde de geblindeerde ramen van een dark store in Rotterdam op met kunst van lokale kunstenaars. Concurrent Gorillas stelde een lobbyist aan en liet general manager Sadik Cevik in een gesprek met Van Doorninck bij Nieuwsuur aansturen op samenwerking en dialoog.

Gorillas noemt zichzelf in een reactie ‘van toegevoegde waarde’ voor de stad, en vindt het besluit van de gemeente daarom ‘absurd’. ‘Duizenden riders (bezorgers, red.) werken bij Gorillas in loondienst, meer dan eenderde van alle Amsterdammers is klant bij ons en wij werken samen met tientallen Amsterdamse ondernemers. Bovendien is onze dienst een duurzaam alternatief op de bezorgbusjes die dagelijks de grachten en straten blokkeren’, aldus het bedrijf in een verklaring.

Gorillas zegt verder ‘ontvankelijk te zijn geweest voor de feedback van betrokkenen’. Maar volgens het bedrijf is de gemeente Amsterdam ‘steevast de constructieve dialoog uit de weg gegaan’. Ook Getir vindt het besluit van het college ‘zeer onrechtvaardig’. Volgens het bedrijf werken flitsbezorgers op een vergelijkbare manier als pizzabezorgdiensten, ‘en toch wordt juist onze sector onterecht behandeld’. Het bedrijf vreest dat duizenden banen zullen verdwijnen, ‘zonder dat de sector een kans heeft gehad om zich te verbeteren en te bewijzen’.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden