Opluchting alom over examen Duits

'Rough.' Lynsay Carruthers vindt het examen Duits niet moeilijk, maar het opstel van 250 woorden was wel lastig. De Schotse is de enige leerling van de International Baccalaureate Group (IB-Group), van het Jeanne d'Arc College, die het examen heeft gedaan....

De toets vindt plaats in de grote zaal van café De Ridder in Gronsveld. Lynsay zit met twee surveillanten in de zaal waar minstens vijftig leerlingen in kunnen.

Het examen bestaat uit drie onderdelen: een invuloefening, een tekstverklaring en een opstel. Vooral de meerkeuze-vragen van het eerste deel zijn simpel, zegt Lynsay als ze de vragen nog eens doorleest. Wat is het tegenovergestelde van krank, stark, en kostbar? 'Niet echt van: Oh my God, this is going crap!.'

Overal valt het Duitse examen mee. Van vwo tot mavo zijn leerlingen en leraren opgelucht. Het was wel veel leeswerk, vinden de docenten van mavo en havo, maar de vragen waren goed te maken. De onderwerpen van de vier artikelen van het mavo-examen niveau d in Eijsden lopen uiteen. Ost-West en Auf der Suche nach dem Müll-Modell waren pittig, vinden de examenkandidaten in Eijsden.

Bram Wijlands is als eerste havo-kandidaat klaar. Het beantwoorden van de vijftig multiple choice vragen vindt hij 'makkelijk'.

Omdat hij het Limburgse dialect uit de oostelijke mijnstreek spreekt, heeft Bram weinig moeite met Duits. Volgens leraar Duits Karel Scholtissen is dat dialect verwant aan Duits. Het dialect uit de buurt van Maastricht, dat de meeste kinderen spreken, niet. Toch denken veel leerlingen dat ze de taal makkelijker verstaan dan 'Hollandse kinderen'.

Peggy Houpperichs vindt dat 'onzin'. Jessy Tossings meent zelfs dat het lastiger is. 'Je denkt dat je het Duits verstaat, maar dat is eigenlijk niet zo.'

Peggy en Jessy vinden het vwo-examen niet zo makkelijk. 'Maar ja', verzucht Peggy, 'ik ben ook niet zo goed in teksten.'

Niet alleen het spreken van dialect helpt. De leerlingen kijken veel naar de Duitse televisie, bezoeken met vakantie Duitsland en doen regelmatig boodschappen in Aken.

Isidoor Rutten, die Duits als negende vak heeft gekozen voor zijn vwo-examen, komt niet uit Limburg. Bovendien volgde hij de afgelopen twee jaar geen Duitse les voor het extra vak. Toch hoopt hij op een negen.

Samen met Annelies Dankbaar, die een Duitse moeder heeft, staat hij op de trap zijn antwoorden te vergelijken. Isidoor maakte vier opgaven anders dan Annelies. Haar medeleerlingen denken dat Annelies alle vragen goed heeft. Drie fout levert Isidoor zeker een negen op, bij vier is hij niet zeker van zo'n hoog cijfer op zijn eindlijst.

Als Isidoor om half zes naar de televisie kijkt, weet hij precies hoeveel fouten hij heeft. Dan geeft het eindexamenjournaal de goede uitslagen. Bijna iedereen heeft een kladpapiertje waarop ze hun antwoorden hebben overgenomen van het officiële antwoordpapier. Eindeloos vergelijken ze de antwoorden met elkaar.

Jessy Tossings is een van de weinige leerlingen die aan het eind van de middag niet naar de tv kijkt. 'Ik wil niet elke dag zitten rillen voor de tv, ik hoor liever in één keer de uitslag.'

Peggy Houpperichs wil het wel weten, maar ze kijkt zelf niet. 'Dat durf ik niet, dat moeten anderen maar voor me doen.'

Xandra van Gelder

Sander van der Werff

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden