Oplage landelijke kranten omhoog

Tegen de trend in hebben de landelijke kranten hun oplage in het laatste kwartaal van vorig jaar weten te verhogen. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het oplage-instituut HOI.

VAN ONZE VERSLAGGEVER WILCO DEKKER

AMSTERDAM - Vooral de Volkskrant groeide flink, naar een betaalde oplage van 243 duizend exemplaren, 5 procent meer dan dezelfde periode een jaar eerder. Toen verscheen de krant nog op het oude, grote formaat; dinsdag precies een jaar geleden ging de Volkskrant over op het compacte formaat.

Naast de Volkskrant noteerden ook Trouw (4,5 procent erbij tot bijna 97 duizend exemplaren) en NRC.Next (4,3 procent tot bijna 72 duizend) een flinke plus. De Volkskrant en Trouw zagen naast de abonnementen ook de losse verkoop fors toenemen.

Ook het AD (1,5 procent groei tot 398 duizend exemplaren) en Het Financieele Dagblad (1,7 procent tot 59 duizend) wisten eind vorig jaar meer kranten te verkopen. De Telegraaf blijft de grootste krant van Nederland met een oplage van 565 duizend, 2,6 procent meer dan dezelfde periode in 2009.

NRC Handelsblad moest 3,4 procent inleveren. De krant, die sinds kort ook op het compacte formaat is overgegaan, zakte van 189 duizend naar 183 duizend exemplaren. NRC Handelsblad zag de betaalde oplage van de digitale editie wel stijgen, van 12 duizend naar 18 duizend digitale kranten. Deze betaalde 'e-paper' daalde bij de Volkskrant, met vierduizend naar 38 duizend.

Van de landelijke kranten daalde verder het Nederlands Dagblad minimaal (500 kranten) naar 29 duizend exemplaren. Het Reformatorisch Dagblad ging van 53 naar 51 duizend.

De opmerkelijke stijging van de landelijke kranten - de oplages dalen al jarenlang - wordt toegeschreven aan innovaties als nieuwe formaten en de sterk opgevoerde marketinginspanningen. Grote cadeaus bij een abonnement, tot voor kort 'not done', zijn ook in Nederland gewoon geworden.

Uitzonderingen daargelaten, zoals de Leeuwarder Courant, moesten de regionale kranten verder inleveren. Het Parool ging ook iets terug (500 kranten) tot 65 duizend stuks.

In totaal zakte de oplage van de Nederlandse kranten tot ruim 3,4 miljoen exemplaren, 1,8 procent minder dan dezelfde periode in 2009. Volgens de dagbladuitgevers is dat de kleinste daling in drie jaar.

Dagblad De Pers, inmiddels onder de vleugels van uitgever Wegener, verspreidde met 278 duizend stuks zo'n 100 duizend kranten meer dan een jaar eerder. De andere gratis kranten Metro (472 duizend, 30 duizend minder) en Spits (393 duizend, 19 duizend minder) brachten hun oplage fors terug.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden