Oplage landelijke dagbladen gedaald

De totale oplage van de landelijke Nederlandse dagbladen is in het tweede kwartaal van 2007 licht gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2006....

ANP

In het cijfer van 2007 zijn de gratis kranten de Pers en DAG niet meegeteld, omdat die vorig jaar nog niet uitkwamen. De Pers en DAG waren in het tweede kwartaal van 2007 goed voor een oplage van respectievelijk 486.399 en 326.086 stuks.

Van enkele landelijke kranten steeg de oplage tussen 1 april en 30 juni 2007. De grootste stijgers zijn de gratis kranten Metro en Sp!ts, waarvan de oplagen in vergelijking met vorig jaar met 54.662 en 25.632 stuks toenamen. Volgens Silvio de Groot, uitgever en algemeen directeur van Metro: ‘Onze groeistrategie loopt geheel volgens plan, en wij zijn nog lang niet klaar. Zowel lezers als adverteerders blijven vragen om de krant. In de steeds voller wordende dagbladenmarkt is dat een goed teken. Het is duidelijk dat wij de juiste snaar raken bij onze doelgroep.’

Ook de oplagen van NRC.Next, het Financieele Dagblad en Trouw namen dit jaar toe.

Grootste daler is het AD, waarvan de oplage met 60.877 stuks is afgenomen. Ook NRC Handelsblad (-11.251) en de Telegraaf (-19.431) moesten inleveren. De Telegraaf blijft de grootste krant, met in het tweede kwartaal van 2007 een totale oplage van 699.450 kranten per dag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden