OPLAADPUNTEN ELEKTRISCH RIJDEN: LANDELIJKE DEKKING IN 2015

Het opladen van een elektrische auto blijkt makkelijker dan tanken. Nederland heeft al flink wat laadpalen en fabrikanten als BMW leveren daarnaast privé-laadstations.  

Eind vorig jaar reden er meer dan vierduizend elektrische en ruim twintigduizend hybride auto's in Nederland. De vraag naar laadpunten is dan ook explosief gegroeid. Sites als oplaadpunten.nl geven een overzicht van het aantal openbare oplaadpunten in heel Nederland. Leiden heeft er bijvoorbeeld twintig, Rotterdam 186, Den Haag 68, Amsterdam 227 en Blokzijl drie. De zesduizend laadpunten die Nederland nu telt, zullen in 2015 dusdanig zijn toegenomen dat er sprake zal zijn van een landelijke dekking.

Beeld BMW i3

Eind vorig jaar reden er meer dan vierduizend elektrische en ruim twintigduizend hybride auto's in Nederland. De vraag naar laadpunten is dan ook explosief gegroeid. Sites als oplaadpunten.nl geven een overzicht van het aantal openbare oplaadpunten in heel Nederland. Leiden heeft er bijvoorbeeld twintig, Rotterdam 186, Den Haag 68, Amsterdam 227 en Blokzijl drie. De zesduizend laadpunten die Nederland nu telt, zullen in 2015 dusdanig zijn toegenomen dat er sprake zal zijn van een landelijke dekking.

Opladen: thuis en onderweg

Het opladen van een elektrische auto wordt met zoveel laadpalen makkelijker dan tanken, helemaal met een oplaadpunt vlakbij huis. Bezitters van elektrische auto's die een laadpaal willen hebben bij een parkeerplaats aan de openbare weg, kunnen die aanvragen bij de gemeente. Fabrikanten als BMW leveren een standaard laadsnoer bij de elektrische modellen, die past op alle openbare laadpalen. Het duurt ongeveer acht uur voordat de accu helemaal vol zit, maar sneller laden kan ook: de BMW i3 is in drie tot zes uur 'volgetankt' met de BMW i Wallbox, een stijlvol vormgegeven privé-laadstation voor aan de huis- of garagemuur. Bovendien heb je met deze box door een aparte meter controle over de kosten.

Digitaal gemak: opladen via app
Als de BMW i3 onderweg moet worden opgeladen, wijst zijn navigatiesysteem de weg naar het dichtstbijzijnde laadpunt. Hij meldt ook of die bezet of vrij is en neemt een bezoek aan de oplaadpaal desgewenst mee in de routeplanning. Naast het navigatiesysteem heeft BMW nog een ander hulpmiddel dat voorkomt dat de i3 met een lege accu komt te staan: de Remote App (voor Android en iOS), die bijvoorbeeld de actieradius, accu- en laadstatus weergeeft. Bovendien kan een smartphone met deze app op afstand het opladen starten en stoppen, op een warme dag de airco alvast aanzetten of de auto alvast verwarmen in de winter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.