Opkomst en ondergang van een 'fijn weekblad'

Het begon als een grap, maar het Vlaamse productiehuis Woestijnvis ging er serieus mee door. Het weekblad Bonanza leek een geduchte concurrent te worden van Humo....

OP de cover poseren heren van stand in de skybox van Anderlecht: Louis Tobback, socialistisch politieker in de luwte, en Michel Verschueren, ouderwets liberale manager van de Brusselse voetbalclub.

Een sonoor ronkend requiem van twee Belgische tenoren? Nee, ze blijken binnenin gewoon België te beschouwen. Maar dat er wel degelijk sprake is van een sterfgeval, blijkt uit het zinnetje onder de titel: 'laatste fijn weekblad van Woestijnvis'. Het tijdschrift Bonanza, voordien een 'nieuw fijn weekblad', lag maandag na al dertig nummers voor het laatst in de rekken. De wonderboys van het productiehuis Woestijnvis - de bedenkers en uitvoerders van in Vlaanderen zo succesvolle tv-programma's als Man bijt Hond, de Laatste Show en De Mol - hebben hun eerste zeperd binnen.

De zwanenzang in het blad zelf is summier: 'Het heeft niet mogen zijn. Bonanza verdwijnt. Jammer voor ons, maar ook voor u.' De lezer krijgt meer ruimte. 'Pff, volgend jaar spreekt niemand over dit vergane blad.' 'KOLEIRE, verdomme!!!'

Er is geen leedvermaak bij Guy Mortier, zei hij zelf, maar even moet de hoofdredacteur van het Vlaamse weekblad Humo toch in zijn vuistje hebben gelachen. Humo vormde voor de makers van Bonanza immers het af te breken monument.

Het begon nog als grap. Als stunt in het programma De XII Werken van Rob Vanoudenhoven - productie: Woestijnvis - kreeg de Vlaamse tv-persoonlijkheid de opdracht een blad te maken dat de oplage van Humo zou overtreffen. Dat lukte. Mortier kon er toen nog om grinniken. Leuke jongens, die van Woestijnvis, vrienden eigenlijk, en hun producties en bijbehorende Bekende Vlamingen figureerden geregeld en in wederzijdse dankbaarheid in de kolommen.

Maar die vrolijkheid sloeg snel om toen bleek dat het productiehuis de eenmalige stunt een wekelijks vervolg wilde geven. Woestijnvis-baas Wouter Vandenhaute probeerde Mortier tijdens een etentje in een Antwerps visrestaurant te verleiden tot een overstap en legde een blauwdruk voor van een nieuwe, leukere en lichtere Humo, naar verluidt inclusief een lijstje van medewerkers die moesten vertrekken. Dat kwam, voorlopig althans, niet meer goed. 'No fucking way!' Woenstijnvis kocht zelfs journalisten bij Humo weg.

Maar Bonanza kwam nooit echt van de grond. De beoogde oplage was tachtigduizend, maar de laatste maanden bleef de teller op iets meer dan zestigduizend steken. Teleurgestelde ex-medewerkers hielden het op 52 duizend. Een heldere formule ontbrak. Was Bonanza vooral popblad? Jongerenblad? Opinietijdschrift? Aangeklede tv-gids? Lifestyle-magazine? De toon tuimelde geregeld van jolig naar melig. Mortier zei dat Bonanza hem nooit echt zorgen heeft gebaard. Hij bladerde 'er maar losjes' doorheen. 'Het had geen concept. Bonanza was niet aanwezig.' De oplage van zijn Humo is na de komst van Bonanza wel iets gedaald, met 15 duizend naar 230 duizend exemplaren.

Het lag niet zozeer aan de verkoopcijfers dat Bonanza stopt, bezweerde Vandenhaute. Het maken van een blad bleek geen sinecure, het slorpte te veel energie op van het creatieve team van Woestijnvis, de lat lag hoog, en hij zag niet dat het blad op het gewenste niveau kwam. Bovendien is door een nieuw contract met de VRT tot 2005 het voortbestaan als hofleverancier aan de publieke omroep verzekerd. De noodzaak om zich op andere terreinen te begeven viel weg.

Bonanza-journalisten vertrouwden hun collega's van de Vlaamse dagbladen vorige week anoniem vileinere motieven toe. Het blad wordt opgedoekt omdat Vandenhaute en zijn volgelingen bij de tv-producties het niet konden uitstaan dat Humo in tegenstelling tot vroeger niet meer ruimhartig de schijnwerpers op programma's van Woestijnvis richtte. Er zijn, o schrik, zelfs producties afgebrand. Ze waren niet langer lieveling van de geschreven pers. Mortier op zijn beurt mopperde dat hij geen interviews meer kreeg.

Peilloos diep zijn de wonden niet. Gelijktijdig met de bekendmaking dat Bonanza wordt opgeheven, is aangekondigd dat uitgever Mediaxis van Humo weer gaat samenwerken met Woestijnvis. Details ontbreken, behalve dat er 'ideeën worden uitgewisseld'. In het restaurant, zonder twijfel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden