Opknapbeurt Thialf moet óók Fries zijn

Niet één van vier Friese bedrijven, maar Ballast Nedam mag ijsstadion Thialf in Heerenveen verbouwen. Dat is tegen het zere been. De Friezen vermoeden vuil spel.

LEEUWARDEN - Friesland verloor de wedstrijd en dus is die niet eerlijk verlopen. Vier Friese bouwbedrijven eisten donderdag bij de kortgedingrechter in Leeuwarden dat zij alsnog de renovatie mogen uitvoeren van ijsstadion Thialf in Heerenveen, een tanend symbool van Friese trots, dat de gemoederen in de provincie al bijna een jaar hoog doet oplopen.


'Als je de wedstrijd verliest, wil je een heel goede motivering waarom je het niet bent geworden', zegt een advocaten van de Friese bouwers.


Friesland dreigt Thialf twee keer te verliezen. In 2013 werd duidelijk dat de ijshal in Heerenveen zijn positie als nationaal topsportcentrum voor het schaatsen moet overdragen aan het nieuw te bouwen Iced¿me in Almere. Nu schiet Friesland er ook nog economisch bij in: een miljoenenorder voor de verbouwing van Thialf is gegund aan aannemer Ballast Nedam. Niet gevestigd in Friesland, maar in Nieuwegein.


Onbegrijpelijk, vinden vier ondernemers uit It Heitelân, die bij de aanbesteding niet werden gekozen. Voor de rechter in Leeuwarden deden ze hun beklag. Dijkstra Draisma, 'Fries familiebedrijf sinds 1904'. Jorritsma Bouw, in 1880 opgericht in Bolsward, familiebedrijf van de vijfde generatie. Friso, vol-uit 'de Friese ondernemer', afkomstig uit Sneek. En tot slot Van Wijnen, decennialang gerund door een Friese familie uit Tijne.


Volker Wessels, niet Fries maar wel afgewezen, schoof eveneens aan, want ook zonder lokale trots is de verbouwing van Thialf een prestigieuze opdracht.


De plaatselijke politiek voelt met hen mee, in het belang van de provincie. 'Het lijkt er zelfs op dat er geen enkele euro van de investering van 50 miljoen euro in Friesland terechtkomt', huivert de plaatselijke VVD-fractie. 'De beoordeling kan niet kloppen', onderstreept de advocaat van Friso en Van Wijnen.


De gram van de bouwers richt zich op Anne Hettinga, directeur van openbaarvervoerbedrijf Arriva. Vorig jaar is hij benoemd als commissaris bij Thialf. 'Mede vanwege zijn grote bestuurlijke netwerk en zijn ruime ervaring op het gebied van aanbestedingen, in het bijzonder in de bouw,' stelt de ijshal.


De afgewezen Friese bouwers zochten op internet en zagen: Anne Hettinga onderhoudt vanuit Arriva contacten met Ballast-Nedam, het bouwbedrijf dat de aanbesteding won. 'Op Google zie je dat hij veel met Ballast Nedam samenwerkt', zegt Wim Bulthuis, advocaat van Dijkstra Draisma en Jorritsma Bouw. Nog meer bewijs voor belangenverstrengeling: Hettinga was tot 2000 zelfs in dienst van Ballast Nedam.


'Dat was al een aantal jaren geleden', erkent Bulthuis.


'Veertien, om precies te zijn', snerpt kortgedingrechter Gerard Tangenberg. Hij wil toch van Thialf weten: wat was eigenlijk de rol van Hettinga bij de aanbesteding?


Hettinga had geen enkele stem, stelt een vertegenwoordiger van de ijshal, ook al was hij aangenomen vanwege zijn ervaring met aanbestedingen. Alleen dit: de raad van commissarissen - en dus ook Hettinga - heeft geadviseerd om goed in de gaten te houden welk bouwbedrijf zich het beste zou houden aan het financiële budget. Dat bleek Ballast Nedam te zijn.


Vreemd, vindt de kortgedingrechter. 'Het was talloze malen herhaald dat het budget niet overschreden mocht worden. Die budgetgarantie was al door iedereen gegeven.' Een van de advocaten: 'Heraanbesteding is de enige optie.'


De rechter doet op 19 maart uitspraak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden