'Opiniestukken, saaai'

Zeven Nederlanders en een Vlaming doen opnieuw examen in hun lievelingsvak

Lucky Fonz III (32) is te vroeg voor het examen Engels. Hij is zenuwachtig. Zijn eigen examenperiode in Nijmegen, toen hij nog gewoon Otto Wichers heette, herinnert hij zich als een idyllische tijd. 'Het was altijd mooi weer. Dan ging je na de examens buiten zitten genieten van de stralende zon in de zekerheid dat het goed was gegaan.'

De singer-songwriter loopt opgewonden door de gangen van het Dalton Spinoza Lyceum in Amsterdam. Zeven jaar geleden liep hij hier stage als docent Engels. Een mooie tijd, maar toen kwam de muziek en moest hij kiezen. 'Het was niet dat ik succes had, het was meer dat ik succes wilde.'

Aangekomen in de gymzaal, die elk moment kan volstromen met havisten, voelt Wichers een herbeleving. 'Ik genoot van de spanning en concentratie tijdens de examenweken. Ik was heel gefocust. Op die leeftijd heb je veel generalistische kennis, die je later allemaal inruilt voor een specialisme.'

Ook andere herinneringen komen terug. Nooit meer was hij zo gelukkig en onbezorgd. 'Heel veel uitgaan, dj'en op schuurfeesten en nul ambitie. Maar misschien idealiseer ik het een beetje.'

Wichers studeerde Engels, omdat hij van lezen hield. Driftig bladerend door het havo-examen komt hij tot een verontrustende conclusie. 'Geen songteksten, poëzie of verhalen. Alleen maar opiniestukken. Saaaaaai. Best veel tekst ook. Mag je kiezen ofzo?'

Hij had graag een kort verhaal van David Sedaris gezien, of een horrorverhaal van Shirley Jackson. In plaats van teksten over vloeken, gehandicapten bij een marathon of het weer. 'Eigenlijk zijn het alleen maar meningen en de vragen kan je min of meer samenvatten met de vraag: wat is die mening?' De eerste tekst vindt hij bovendien behoorlijk moeilijk; heel Brits en vol uitdrukkingen. Hij betwijfelt of de leerlingen weten wat 'losing your rag' of 'we need some grid in the oyster' betekent.

Aanvankelijk wil Wichers graag alle 42 opgaven van het examen maken, maar daar komt hij van terug. 'Die kinderen zijn het natuurlijk gewend, maar wanneer concentreren wij ons nou zo lang achter elkaar op iets dat we niet interessant vinden?'

Secuur leest hij de vragen en vooral ook de formulering van de vragen. 'Hier staat dat je de nummers van de beweringen moet noteren, maar die staan er al. Een dwangneurootje zou in de war raken.' Wichers concludeert dat het examen niet zozeer over Engels gaat, maar over begrijpend lezen. 'Kijk, hier heeft weer iemand een mening. Over ket chup dit keer.'

Na het examen rookt hij buiten onder het afdakje een sigaret. 'Ik kom weer helemaal in de modus. Mag ik hier wel roken? En ik heb het gevoel dat ik heb gespijbeld, omdat ik niet het hele examen heb afgemaakt.'

'I'll get back to you on this one.' (final sentence)

What does the writer make clear with this remark?

A. He hopes to improve on the design of his garbage disposal

B. He intends to check if his readers have understood his column

C. He might write about yet another garbage disposal experiment

D. He wants to make sure his wife has in fact left the house

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden