Ophef over advertentiebijlage Reformatorisch Dagblad, reclames SuitSupply bestempeld als vulgair en sadistisch

Op sociale media regent het kritiek aan het adres van de christelijke krant

Door Terence Garnier 

Op het pamflet van de stichting Gezin in Gevaar is de veelbesproken poster van SuitSupply rood doorgekruist. Beeld RV -

Het Reformatorisch Dagblad heeft bij de maandagkrant een advertentiebijlage verspreid waarin het pakkenmerk SuitSupply wordt opgeroepen te stoppen met de ‘vulgaire erotiek’ in zijn reclamecampagnes. Het dagblad krijgt de wind van voren op sociale media.

Bij 40 duizend kranten zat maandagavond een pamflet van de stichting Gezin in Gevaar. De veelbesproken posters van de zoenende mannen, die een maand geleden het gezicht vormden van de campagne van het pakkenmerk, zijn rood doorgekruist op de folder. De actiegroep roept middels een petitie SuitSupply op te stoppen met zijn ‘zeer seksuele, zedeloze reclames’ die ook voor kleine kinderen te zien zijn. ‘Niet alleen de homo-erotische posters, maar ook de eerdere reclame-uitingen van uw bedrijf, zoals de sadistische onderwerping van vrouwen, roepen ergernis op’, luidt het relaas.

Het Reformatorisch Dagblad betreurt de ophef, maar staat achter de keuze voor de bijlage. ‘Deze advertentie voldeed aan de eisen van ons advertentiebeleid. We zijn als distributiekanaal niet verantwoordelijk voor de inhoud van de advertenties. Daarvoor moet je bij Gezin in Gevaar zijn’, zegt Cees Hovius, commercieel manager bij Erdee Media Groep, het moederbedrijf van de avondkrant.

Op sociale media regent het kritiek aan het adres van de christelijke krant. Met kreten als ‘intense droefenis’, ‘achterlijke cultuur’ en ‘haatzaaierij’ moet het dagblad het flink ontgelden. Ook de mailbakken bij de krant zitten vol met teksten waarvan de honden geen brood lusten, zegt Hovius. ‘Het was niet de bedoeling om iemand te kwetsen.’ Sommigen schrijven op sociale media hun abonnement op te zeggen. Het is nog te vroeg om te zeggen of er daadwerkelijk opzeggingen binnen zijn gekomen, zegt Hovius.

Ook hoofdredacteur Steef de Bruijn vindt de heisa jammer. 'Ik begrijp dat de indruk ontstaat dat wij homofoob zijn. Dat is heel jammer, want dat zijn we absoluut niet. Er werken bij ons ook homoseksuelen op de redactie. De Bijbel schrijft echter voor dat het huwelijk het beste tussen man en vrouw tot zijn recht komt. Zodoende zijn homoseksuele relaties op gespannen voet met de Bijbel.'  De originele advertentie van SuitSupply zou daarom waarschijnlijk niét door het advertentiebeleid komen. De Bruijn: 'Als je het mij zou vragen, zou ik daar heel kritisch naar kijken. Maar ik bepaal dat niet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.