'Ophef km-heffing is bangmakerij'

Reportage..

Den Haag Hij zag de afgelopen weken ‘spookbeelden’ opdoemen, ‘ronkende’ teksten van met name de VVD. ‘Bangmakerij’ over zijn kroonjuweeltje de kilometerheffing. CDA-minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat veegde donderdagavond na lang zwijgen de vloer aan met de oppositie.

‘U slaat geen deuk in een pakje boter’, fulmineerde hij tijdens een Kamerdebat tegen het liberale Kamerlid Aptroot. De minister nam de tijd en serveerde alle ‘beelden’, die de oppositie verspreidde, een voor een af.

Autorijden wordt duurder? ‘De overheid houdt geen euro over aan dit systeem.’ De hard werkende Nederlander is de dupe! ‘Zij staan straks minder in de file.’ De automobilist gaat de gevangenis in als zijn kastje niet werkt? ‘Onzin. Ja, gevangenisstraf dreigt alleen voor de whizzkid die kwaad wil en het hele net saboteert. Is dat zo vreemd?’

Dan de privacy. Eurlings hield zijn mobiele telefoon (een iPhone) in de lucht. ‘Dít is een spionagekastje. U moet bang zijn voor uw gsm.’ Zijn kastje voor de kilometerheffing, bezwoer hij, zal absoluut privacybestendig zijn.

Dat systeem (‘het is technisch onmogelijk om te spioneren’) is goedgekeurd door het College Bescherming Persoonsgegevens. ‘Als u dat al niet gelooft’, hield Eurlings zijn tegenstanders van de VVD, SP en PVV voor.

Maar vooral de liberale Aptroot stond in het vizier van de minister. ‘U draait als een tol, maar ik gun u uw draai.’ Het was VVD’er Hofstra die in 2005 voorstelde de kilometerheffing in te voeren, zo memoreerde Eurlings. Er was een meerderheid. Wilders steunde het plan. Alleen de SP was destijds tegen.

En nu zijn het de PVV en vooral de VVD die het plan dwarsbomen, benadrukte de minister keer op keer. Draaien mag, was de boodschap. ‘Wel graag op inhoud.’

Vandaar dat hij met een steekkarretje rapporten naar de grote vergaderzaal van het parlement kwam. ‘Ik ben niet over één nacht ijs gegaan’, was de boodschap. Een paar rapporten, van het Centraal Planbureau en het Milieu en Natuurplanbureau, tonen volgens hem aan dat dankzij de kilometerheffing straks veel minder – 15 procent – auto’s op de weg rijden.

Naast het wegzetten van de oppositie wilde Eurling zichzelf profileren als het toonbeeld van begrip. ‘Ik begrijp ook dat er een groot wantrouwen is bij de automobilist die het woord ‘beprijzen’ hoort. Er wordt al 20 jaar gesproken en steeds, als puntje bij paaltje komt, betekende het systeem meer betalen. U bent de melkkoe en blijft de melkkoe.’

Als Kamerlid heeft Eurlings ook samen met de ANWB en ‘een niet kleine krant in Nederland’ (De Telgraaf) ‘gestreden’ tegen de tolpoortjes van zijn voorgangster Netelenbos. ‘Maar dat was méér betalen.’ Dit dus niet, benadrukte hij.

Zijn systeem is lastenneutraal, benadrukte hij. ‘De meeste automobilisten gaan erop vooruit. Als dit systeem niet eerlijk was, zou ik hier niet staan.’ Maar draagvlak is ook belangrijk. ‘Mocht het draagvlak wegvallen, komt het systeem er niet.’ Daar voegde hij wel aan toe. ‘Ik heb een sterk verhaal om te overtuigen.’ En met de ANWB, de grootste autoclub, zijn de contacten prima, zei hij steeds.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden