Opgescheept met overschot aan familie-eer en loyaliteit

'Als er iets stuk is aan een metro- of treinstel, dan repareren wij dat.' Zo eenvoudig omschrijft directeur Frank (James Caan) zijn bezigheden....

Pauline Kleijer

Leo (Mark Wahlberg) is net ontslagen uit de gevangenis, en van plan geen steek meer te laten vallen. Het aanbod in dienst te treden bij het bedrijf van zijn rijke oom Frank lijkt aanlokkelijk, zeker als hij ziet hoeveel geld zijn vriend Willie er verdient. Ook nadat hij is geconfronteerd met corruptie, schrikt Leo niet terug. Dat hoort bij het zakendoen, verzekert oom Frank hem.

The Yards schetst een grimmig beeld van die zakenwereld. De grote bazen houden hun handen schoon, terwijl jongens als Leo de klappen opvangen. Leo heeft geen geld, geen mogelijkheden, geen inbreng; alleen een overschot aan immateriële bagage als familie-eer en loyaliteit.

Regisseur James Gray debuteerde in 1994 met het misdaaddrama Little Odessa, bekroond met de Zilveren Leeuw in Venetië. De film was ook een commercieel succes; Gray was jong - toen 24 - en 'hot', maar liet zich niet naar een grote studio lokken om voor veel geld een gelikte opvolger te maken. Hij werkte zes jaar lang aan The Yards.

Het tekent zijn onafhankelijkheid en perfectionisme. Gray weet zelf al te goed hoe zijn film eruit moet zien; van het scenario en het camerawerk tot aan de soundtrack bepaalt hij de contouren. Voor het invullen van de nuances verlaat hij zich op uitstekende vaklieden, wat ook een kenmerk van talent is.

Dat blijkt bijvoorbeeld uit zijn keuze van acteurs. Mark Wahlberg, vroeger een tiener

idool met sportschool-spieren, heeft allang bewezen dat hij kan acteren (Boogie Nights), maar laat in The Yards iets nieuws zien: als Leo is hij tragisch passief, bijna inert. Hij is een gevangene van zijn eigen beperkingen, niet al te snugger, maar slim genoeg om zich daarvan bewust te zijn.

Wahlberg fluistert meer dan hij praat, en weet met weinig middelen Leo's zwaktes en kracht te onderstrepen. Als alle andere personages is Leo geen held, maar ook zeker geen slechterik.

De grijstinten tussen goed en kwaad maken de film interessant en bieden de acteurs ruimte; ook Joaquin Phoenix en James Caan maken daar prachtig gebruik van.

Gray, een bewonderaar van Francis Ford Coppola, gaf zijn film de sfeer mee van The Godfather. Dat lijkt een gevaarlijk hoge inzet, maar van kopieerdrift is geen sprake. The Yards heeft een eigen toon - niet verbijsterend vernieuwend, wel overtuigend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden