Opgaan in een film noir-decor

Met de onlangs voltooide spellenserie Metal Gear versmolt de Japanner Hideo Kojima de werelden van games en cinema. Hij liet de gamer de hoofdrol spelen in beangstigende complotscenario’s, en ziet zijn spel volgend jaar verfilmd....

De mens zou voor 70 procent uit water bestaan. Ik besta voor 70 procent uit film.’ Het is de ‘personal quote’ waarmee de Japanner Hideo Kojima zich graag afficheert. Vreemd motto, voor een man die wereldberoemd werd als gamesontwikkelaar, die in videospelkringen zelfs wordt gezien als gamesgod? Nee, toch niet heel vreemd voor wie ooit een van de spellen van de man in de Playstation heeft gestopt. Want een game van Kojima ís interactieve cinema.

Vorige maand verscheen het laatste deel van de reeks videospellen Metal Gear van Hideo Kojima: Guns of the Patriots. In dit slotakkoord wordt de geheim agent Solid Snake voor een laatste keer ingezet om de wereld te behoeden voor de apocalyps. De dreiging schuilt in een wereldwijd vertakt netwerk van wapenhandelaren, dat conflicten creëert om te experimenteren met nieuwe wapentechnologieën, en met het project ‘Metal Gear’ een soort wandelende nucleaire lanceerinstallatie wil uitproberen. Een niet eens zo heel surrealistisch scenario, dat door Kojima al in 1987 werd uitgeschreven voor een eerste generatie spelcomputers, en culmineerde in een miljoenen verkopende reeks voor de Sony Playstation.

Hideo Kojima, in 1963 geboren te Tokio, zat als eenzaam kind vastgeklonken aan de tv. Zijn op hol geslagen fantasie legde hij vast in bizarre verhalen die hij aan Japanse tijdschriften probeerde te slijten. Zonder succes. De droom was filmmaker worden, maar Kojima brak zijn studie economie uiteindelijk af om, tot ontsteltenis van vrienden en medestudenten, in 1986 een baan te beginnen bij het pionierende Japanse gamesbedrijf Konami. ‘Planner’, werd Kojima, en pogingen zijn ideeën vergamed te krijgen, mislukten aanvankelijk. Een eerste ontwikkeld spel van zijn hand, over een gemaskerde vrouwelijke worstelaar die over schuivende platformpjes moest springen, werd uiteindelijk niet in productie genomen.

In 1987 bedacht Kojima zijn karakter Snake en het complot Metal Gear van het militair-industrieel complex. Konami bracht het videospel uit voor de MSX2 home computer, maar pas in 1998 kon de hele gameswereld zich achter de eerste Playstation van Sony zorgen gaan maken om voortschrijdende nucleaire inzichten en genetische manipulaties die onherroepelijk zouden aansturen op de eindtijd.

Metal Gear Solid werd een mijlpaal in de gamesgeschiedenis, en een eerste geslaagde poging de werelden van games en cinema te laten versmelten. De grafische kracht van de Playstation was ten volle benut en de spelcomputer ontvouwde een somber en film-noir-achtig decor in grijstinten, voor de spionage-acties van agent Snake. De stemmen van de zich steeds ontwikkelende personages waren ingesproken door acteurs. Maar de meeste indruk maakte het scenario: een meeslepende verhaallijn en een waanzinnig Hollywoodplot, waarin de gamer nu eens zelf de hoofdrol kon spelen.

Kojima introduceerde stealth in het computerspel, de kunst van het verstoppen. Als agent Snake kon de gamer de in Alaska gelegen geheime wapenfabrieken binnendringen, zolang hij maar niet werd gezien. Vechten en schieten was geen optie, niet gezien worden het devies. Het sluipgamen was wennen voor de knal- en mepgeneratie van eerdere computerspellen, maar bood mogelijkheden een game op een andere, meer cinematografische manier, te ervaren. Opgaan in de omgeving, er deel van gaan uitmaken, deed je pas als je minutenlang achter een muur geprikt stond en je blik liet glijden over het treurig stemmende decor.

Door het succes van het spel Metal Gear Solid (Konami verkocht van de reeks uiteindelijk 5,5 miljoen Snake-spellen) kon Kojima zijn complotgedachten verder uitwerken. In het vorige maand verschenen Guns of the Patriots neemt de gamer plaats in door een onbekend virus sterk verouderde hoofd van Snake, om daarin af te reizen naar conflictgebieden in het Midden-Oosten, opnieuw op zoek naar Metal Gear. Weer is het spel geweekt in cinema, de communicatie van de agent met het hoofdkwartier doet zowel denken aan computer HAL uit Space Odyssee, als aan de interface-achtige Google Earth zoom en klik-decors van regisseur Tony Scott (Enemy of the State). Lenend van cinema heeft Kojima zijn epische spellenserie ontwikkeld, maar volgend jaar zijn de rollen omgedraaid. Dan leent de cinema van Kojima: de film Metal Gear Solid is in productie en gaat ergens in 2009 in première.

Regisseur wordt Kurt Wimmer en dus niet Kojima zelf. Die overweegt vooralsnog geen overstap naar de film. In een game, zegt hij, kan hij zijn visioenen optimaal verbeelden en laten mee beleven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden