'Opera vibreert hier'

De eerste editie van de Operadagen Rotterdam, een samenwerking tussen vier podia en vier makers, begint vanavond en duurt tot en met zondag 19 juni....

Joost Ramaer

Is Rotterdam een operastad? 'Jazeker! Sterker nog: tot aan de Tweede Wereldoorlog gold Rotterdam als dé operastad van Nederland. Naar ik me heb laten vertellen zelfs als dé uitgaansstad van Nederland, met meer podia en meer cafés en restaurants dan het Amsterdam van die dagen. Het waarheidsgehalte van die claim kan ik niet beoordelen, maar wat opera betreft, klopt hij in elk geval. Zo vonden alle Nederlandse Wagner-premières hier plaats. Ook toen al gebeurde dat op verschillende locaties, omdat Rotterdam nooit een specifiek operahuis heeft gehad - toen niet, en nu nog steeds niet. De meeste van die speelplekken zijn in mei 1940 door de Duitsers platgegooid.'

Dat was toen. 'Oké, na de oorlog heeft het jaren geduurd voordat die podia weer waren opgebouwd. Maar die periode ligt allang achter ons. In het seizoen 2001-'02 lieten wij voor het eerst onderzoeken wat hier aan opera werd gedaan. Het aanbod bleek veel groter dan wij wisten: 56 voorstellingen, verdeeld over 32 producties.

'Wij dachten: dat moeten we beter aan de man brengen. Opera heeft een elitair imago, maar het heeft altijd een brede aantrekkingskracht gehad. Op de bouwsteigers, waar ze nu Frans Bauer zingen, klonken vroeger aria's. Samen met drie andere podia en vier makers hebben we toen Opera Rotterdam opgericht, een soort marketing-netwerk. Daarmee hebben we flink wat nieuwe mensen weten te trekken, buiten de trouwe bezoekers van de instellingen die meedoen. Inmiddels beschikt Rotterdam over een behoorlijk vibrerend operaleven.'

Vi b r e r e n d ? 'Kijk maar naar de Vivaldi-opera Mo t e z u m a . Heel bijzondere muziek rond een, voor een barokcomponist, heel bijzonder onderwerp. Hij gaat over de confrontatie tussen de Azteken-koning Motezuma en de Spaanse veroveraars die zijn rijk zouden inlijven. De verloren gewaande partituur van Mo t e z u m a is pas onlangs teruggevonden. De uitvoering in het kader van de Operadagen, komende zaterdag in De Doelen, is een wereldpremière, en gezien het aanbod door het seizoen heen hóórt die ook in Rotterdam.'

Waarom dan nog Operadagen? 'Toen dat nieuwe publiek eenmaal begon te komen, vonden wij de tijd rijp voor een verrijking van het aanbod. Opera Rotterdam is voor de marketing, de Operadagen zijn voor bijzondere producties. De gemeente bleek bereid daarvoor vier ton extra uit te trekken, deels uit de begroting van Economische Zaken.

'Zonder dat geld was Mo t e z u m a voor ons onbetaalbaar geweest. Evenals de openingsvoorstelling, Gli amori d'Apollo e di Dafne van Francesco Cavalli, een gezamenlijk project van Productiehuis Rotterdam en de Rotterdamse Schouwburg. Orfeo Intermezzi, gemaakt door Opera OT en toneelstudenten uit Maastricht, is gebaseerd op scènes uit drie Orfeus-opera's en fragmenten uit moderne stukken met hetzelfde thema. Stuk voor stuk bijzondere producties, die alleen dankzij de Operadagen gemaakt konden worden.'

Wat is de rode draad in het programma? 'Wij willen laten zien hoe breed opera is. Naast al die mooie uitvoeringen brengen wij de Nationale Operabeurs, waar de liefhebber cd's, reizen en cursussen kan vinden, en een Groot Operettediner. Lekker eten in Hotel Atlanta, omlijst door zangers en een klein ensemble. En we sluiten af met Opera de Luxe, een hele dag rond opera in het nieuwe Luxor. Met professionele uitvoerders, maar ook met de amateurs van het Rotterdams Operakoor en andere performers. Met een brunch en een act rond kostuums. Opera is meer dan smoking, avondjurken en rood pluche.'

Volgend jaar weer? 'Nee, het is bedoeld als een tweejaarlijks evenement. Maar er moet eerst geld op tafel komen. Of dat lukt, hangt sterk af van het succes van deze eerste editie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden