Opera-producent zegt Ahoy' vaarwel

Verdi's opera Il Trovatore gaat vandaag in première in Ahoy' in Rotterdam. Als gebruikelijk (nu de tiende keer) belooft de combinatie opera en sporthal een groot spektakel....

Regisseur is de Australier Craig Revel Horwood die in 2000 al ervaring opdeed met de drankorgieën in La Traviata. Muzikaal wordt hij bijgestaan door dirigent Ed Spanjaard, eveneens een goede bekende in dit operasegment.

Operakenners zijn altijd sceptisch geweest over de grootschalige opzet in Ahoy', waar per voorstelling 5,5 duizend mensen in kunnen. De kunstmatige akoestiek mist de warmte van het geluid in een traditioneel operatheater; door de grootse opzet ontbreekt de intimiteit in gevoelige aria's.

Maar dat heeft het brede publiek, waar producent Companions op mikt, nooit gedeerd. Toch stopt organisator Peter Kroone na dit jaar met de commercieel opgezette producties; hij is teleurgesteld over de te lage publieksopkomst en wil het werkterrein verleggen naar het buitenland. Projecten in Duitsland en Frankrijk verliepen succesvol.

'Nederland is musicalland geworden,' zegt Paul Korenhof van Companions. 'Toen we tien jaar geleden begonnen, wilden we het grote publiek, dat niet zo snel naar zware culturele instellingen gaat, naar de opera krijgen. Tegenwoordig is er zo'n groot aanbod van spektakelvoorstellingen, dat wij het afleggen tegen de musical of het circustheater.'

Dit ligt volgens Korenhof niet aan de kwaliteit van de voorstellingen, maar aan de publiciteit. ' De serieuze kranten vallen erover dat we een commerciële instelling zijn, en vinden onze producties daarom niet artistiek verantwoord. De televisie negeert ons, omdat we geen interessante soapacteurs hebben.'

Korenhof is teleurgesteld dat Companions nauwelijks subsidie kreeg. Ze maken breed publiekstheater, zoals staatssecretaris Van der Ploeg aanbeveelt. 'Maar om subsidie te krijgen, moet je een officiële kunstinstantie zijn, die al gesubsidieerd wordt. Hypocriet.'

Toch is het niet zo dat in Rotterdam geen belangstelling voor opera bestaat. In het boekje 'Opera Rotterdam 2001-2002' van Opera Rotterdam kondigen de gezamenlijke Rotterdamse kunstinstellingen bijna vijfentwintig opera's aan, uiteenlopend van Benjamin Brittens The turn of the screw (Nationale Reisopera) tot Mozarts Il re pastore (Muziektheater Transparant). .

Opera Rotterdam, een stichting in oprichting, is een samenwerkingsverband van verschillende zalen, orkesten en operagezelschappen, bedoeld om de opera in Rotterdam te promoten. De instellingen stemmen hun programma op elkaar af, zodat niet tegelijkertijd grote opera's worden opgevoerd. Een onderzoek naar financieringsmogelijkheden en naar het draagvlak onder het publiek moet leiden tot een zakelijk plan.

Il Trovatore van Companions wordt niet genoemd in het programma, maar dat is volgens Rob Overman, directeur van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, een ongelukkige productiefout. Voor het evenement 'Rigoletto aan de Maas', dat september vorig jaar aan de Maas werd opgevoerd , werkte hij nauw samen met Companions.

Overman snapt niet waarom Companions met de opera's in Ahoy' stopt. ' Zowel in de operawereld als in de pers worden ze, zeker de laatste jaren, zeer serieus genomen.' Over de voorstellingen is hij onverdeeld positief: 'Vorig jaar, bij de opera Nabucco in Ahoy', was ik met stomheid geslagen. Een orkest versterken is het moeilijkste wat er is, maar het klonk formidabel.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden