Opera onder handen

Het jubileumweekend van Het Muziektheater krijgt ambitie met Lotte de Beer.

In de ene studio schaven musici van Holland Symfonia met zangers van De Nederlandse Opera flink aan de drastische bewerking van Wagners wereldberoemde Ring des Nibelungen. De zestien uur durende operacyclus is voor deze feestelijke gelegenheid - Het Muziektheater bestaat 25 jaar - teruggebracht tot 100 minuten. De dirigent heeft de halve nacht gewerkt aan zorgvuldig plak- en knipwerk.


Om daarmee het epos over dwergen, goden, goud en wereldmacht begrijpelijk te maken voor publiek vanaf 6 jaar. Dit weekend een Ring voor kinderen dus, Ringetje genaamd, naar een idee van de jonge operaregisseur Lotte de Beer (30). De Beer werkt tegelijkertijd in de studio ernaast met acteurs, zangers en een gospelkoor aan een andere beroemde opera, ook voor dit jubileumweekeind: Verdi's Aïda.


Deze tragische geschiedenis over een gevangen genomen Nubische prinses is eveneens door haar flink onder handen genomen. Het migrantenmeisje Aïda belandt op de koninginnemarkt in Amsterdam, tussen oranje prullaria. En komt door een heftige verliefdheid voor de verscheurende keuze te staan: kiest ze voor de oude traditie van haar geboorteland of voor de nieuwe idealen van haar huidige thuisland?


Naast deze twee gewaagde bewerkingen is De Beer ook nog artistiek leider van het hele jubileumweekend, met een dansavond vol Ierse, Spaanse, Afrikaanse, West-Turkse, Indiase en moderne dans, een opera in een bakfiets en de klompendans van Hans van Manen op het plein van de Stopera. Een ambitieus project ('met weinig geld, en weinig tijd, maar veel flexibiliteit'), waar de rap pratende regisseuse zich vol overgave in heeft gestort.


Ze houdt van de grote emoties van opera, 'omdat die zo direct en diep binnen komen'. En tijdens haar stages bij Pierre Audi en Peter Konwitschny heeft ze geleerd 'dat je die best mag ondersteunen met grote gedachten'. Dus maakt De Beer graag opera's en muziektheatervoorstellingen over liefde, dood, de angst voor het vreemde, met uitspraken over landen die oorlog verheerlijken (Aïda) en over machtswellust en avonturenzin (Ringetje).


Ze groeide op in een dorpje bij het Limburgse Gronsveld en wilde na een bezoek aan La Traviata zielsgraag operazangeres worden. Maar tijdens de vooropleiding ontdekte ze dat ze te weinig talent had. Het werd de regie-opleiding in Amsterdam, met een accent op muziek. Bij haar afstuderen won De Beer de Ton Lutz Prijs 2009. Vanaf toen ging het snel, met opdrachten voor een regie-assistentschap in Duitsland en Nederland, vooral bij De Nederlandse Opera, vaste bespeler van Het Muziektheater. 'Tijdens mijn stage moest ik even invallen voor een zanger, in de compromitterende rol van een Jood die een lijk anaal neemt. Toen dacht ik: dan maar vol erin. Toevallig zat zakelijk leider Truze Lodder in de zaal. Ik denk dat ik toen ben opgevallen.' Een paar weken later vroeg artistiek leider Pierre Audi aan De Beer of ze Waiting voor Miss Monroe wilde regisseren voor De Nederlandse Opera.


De Beer is vastbesloten om opera weer 'onder de mensen te brengen', te beginnen dit weekend. 'De deuren moeten open. We moeten weer op het marktplein gaan staan. Maar ook onze taal aanpassen en het verhaal relevant maken. Alles schrappen, aan ijdelheid en kitsch, wat de boodschap ondermijnt. Ook de gewone en jonge Amsterdammer moet meekrijgen dat er iets aan de hand is in Het Muziektheater. Iedereen heeft recht op mooie grote verhalen en het delen van intense ervaringen. En niet alleen tijdens het afscheid van André Hazes in de Arena.'


Feestweekend 25 jaar Het Muziektheater, 23, 24 en 25/9: o.a. Aïda (vanaf 12 jaar), Yes, we can dance, Ringetje (vanaf 6 jaar) en Leven met een idioot. muziektheater.nl


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden