Opening Lelystad Airport met minimaal jaar uitgesteld: forse tegenvaller voor Schiphol

De opening van het nieuwe Lelystad Airport, gepland voor 1 april 2019, wordt met minimaal een jaar uitgesteld.

Lelystad Airport Foto anp

Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Milieu vanochtend tijdens een persconferentie bekendgemaakt. Dit is een grote overwinning voor zowel de oppositie in de Tweede Kamer als de actiegroepen die hier sinds afgelopen zomer voor pleiten.

Van Nieuwenhuizen stelt de opening van 'Lelystad' uit omdat zij meer tijd nodig heeft voor het onderzoeken van de verwachte geluidsoverlast door overvliegende toestellen. De minister hield lang vast aan het openen van de uitgebreide luchthaven per 1 april 2019: 'Ik blijf daar onverminderd naar streven en zet alles op alles', sprak zij in december in een debat met de Tweede Kamer. Die planning blijkt nu niet haalbaar.

Verkeerd rekenmodel

De tegenstanders van Lelystad Airport drongen vanaf de zomer van 2017 aan op uitstel. Toen bleek dat vliegtuigen van en naar de luchthaven veel lager zouden overvliegen dan gedacht. Later, in oktober, toonden de omwonenden van Lelystad Airport aan dat er een verkeerd rekenmodel was gebruikt voor het berekenen van de verwachte geluidshinder. Het herstellen van die fouten in de milieueffectrapportage (mer) is een tijdrovende klus, blijkt uit het uitstel.

Eerder werd de opening van het uitgebreide Lelystad Airport al uitgesteld van 2018 naar 2019. Die vertraging werd veroorzaakt doordat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) te laat begon met het tekenen van de vertrek- en landingsroutes van en naar Lelystad. De LVNL lag op dat moment in een cao-conflict met het ministerie, dat wilde dat de luchtverkeersleiders minder dan de balkenendenorm zouden verdienen. Uiteindelijk haalde het ministerie bakzeil.

Lees verder onder de kaart

Forse tegenvaller

Het nieuwe uitstel van Lelystad Airport is een forse tegenvaller voor Schiphol, dat vorig jaar al niet te spreken was over het eerdere jaar vertraging van haar dochterluchthaven. Topman Jos Nijhuis eiste destijds 'harde garanties' van het ministerie van I&W voor opening van de Flevo-luchthaven per 1 april 2019. Volgens Nijhuis is Lelystad hard nodig om verdere groei van de luchtvaart in Nederland mogelijk te maken - groei op Schiphol is tot en met 2020 niet mogelijk.

Toch speelde Nijhuis vorige week al in op een eventuele vertraging van Lelystad Airport. Bij de presentatie van de jaarcijfers van Schiphol stelde de topman dat als Lelystad met een jaar wordt uitgesteld, eerdere groei van Schiphol op tafel moet komen. Momenteel geldt voor de grootste luchthaven van Nederland een plafond van 500 duizend starts en landingen per jaar. Dat plafond is afgesproken met de omwonenden van Schiphol. Zij zien groei niet zitten.

Bovenaanzicht van Lelystad Airport Foto anp

Lelystad Airport is een hoofdpijndossier bij uitstek

Debat Lelystad Airport
Het kabinet blijft afkoersen op het openen van Lelystad Airport per 1 april 2019, ondanks de verwachte geluidsoverlast voor omwonenden en de grote fouten die op het dossier zijn gemaakt. Bij een debat in de Tweede Kamer over het controversiële vliegveld zei minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) de fouten te 'betreuren', maar dat uitstel nog geen optie is.

Doorbreken vliegplafond
In het geval dat Lelystad Airport niet volgens afspraak open kan op 1 april 2019, moet het doorbreken van vliegplafond op Schiphol op tafel komen. Momenteel is verdere groei op Schiphol niet mogelijk: de luchthaven bereikte in 2017 praktisch het aantal van 500 duizend toegestane starts en landingen.

Aviatieke whodunit
Ze voelen zich bedonderd, de burgers van Gelderland en Overijssel. Vanaf 2019 krijgen ze dagelijks te maken met het lawaai van laag overkomende vliegtuigen die naar Lelystad Airport gaan. Tot juni wisten ze nog van niks en nu zijn ze slachtoffer van een politiek spel.

GeSchiphold worden
Oud-minister van milieu Winsemius gebruikte het begrip eind vorig jaar: 'GeSchiphold worden'. Burgers kunnen klagen wat ze willen, uit amper te volgen becijferingen van Schiphol zelf blijkt steeds dat de hinder juist spectaculair afneemt.

De groei van Schiphol in beeld
Bekijk in deze special hoe Schiphol van een paar loodsen in een weiland uitgroeide tot enorme luchthaven.