Nieuws Luchtvaart

Opening Lelystad Airport in 2020 wordt ‘steeds moeilijker’, zegt minister Van Nieuwenhuizen

Het is hoogst onzeker of Lelystad Airport op de beoogde datum van 1 april 2020 kan openen. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wordt het halen van die datum ‘steeds moeilijker’ door de bezwaren vanuit Brussel tegen de kabinetsplannen voor het vliegveld.

Lelystad Airport, de landingsbaan bij aankomst. Beeld Eric Brinkhorst / HH

‘Ik span me tot het uiterste in om de opening zo spoedig mogelijk te kunnen laten plaatsvinden, in 2020 dus’, zei de minister dinsdagavond bij een debat in de Tweede Kamer over het vakantievliegveld. ‘Of we dat halen, hangt ervan af of we snel een oplossing vinden, of dat er toch meer tijd nodig is.’

Vrijdag bleek dat de Europese Commissie niet akkoord gaat met het beoogde doel van Lelystad Airport. Volgens plannen van het kabinet moest de luchthaven in de Flevopolder vakantievluchten overnemen van Schiphol en zou deze verder afgesloten zijn voor nieuwe luchtvaartmaatschappijen. Op Schiphol zou zo ruimte vrijkomen voor de belangrijkere netwerkvluchten naar verre zakelijke bestemmingen. Van Brussel mag Nederland de markttoegang voor nieuwe gegadigden echter niet volledig afsluiten.

Wordt Lelystad uitgesteld, dan zou dat voor de derde keer zijn. Oorspronkelijk stond oplevering voor 1 april 2018 op de planning. Dat ging toen niet door omdat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) te laat begon met het tekenen van de vertrek- en landingsroutes van en naar het vliegveld. In februari dit jaar werd de opening weer met een heel jaar uitgesteld nadat omwonenden hadden aangetoond dat een verkeerd rekenmodel was gebruikt voor het berekenen van de te verwachten geluidshinder.

‘Afstel niet aan de orde’

Naast twijfel over de openingsdatum bestaat onzekerheid over de vraag of Lelystad Airport überhaupt levensvatbaar is. Van de coalitiepartijen zeggen D66 en ChristenUnie al langer dat Lelystad alleen bestaansrecht heeft als het vluchten van Schiphol overneemt en niet toegankelijk is voor nieuwe aanbieders van goedkope vakantietripjes.

Het CDA voegde zich het afgelopen weekeinde bij hen. Geen autonome groei op Lelystad Airport, zeggen de drie partijen nu in koor. Die wens lijkt niet te verenigen met de strenge eis die Brussel aan de marktwerking op de nieuwe luchthaven stelt.

Als enige coalitiepartij liet de VVD in het debat ruimte voor gloednieuwe vakantievluchten op Lelystad Airport. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra hoopt dat Van Nieuwenhuizen alsnog een manier vindt om vluchten te verplaatsen, maar ‘houdt niet krampachtig vast’ aan de eerdere afspraak dat het vliegveld helemaal geen nieuwe vluchten mag verwelkomen. ‘Daar ben ik niet dogmatisch in.’ Het alternatief, Lelystad Airport afschrijven, is volgens Dijkstra vele malen schadelijker voor de Nederlandse economie.

Van Nieuwenhuizen wil de komende periode bekijken ‘hoe het dan wel kan’ met Lelystad Airport. ‘Als ik nul kans meer zag, had ik het nu ook aan de Kamer gemeld.’ De minister beloofde niet met een oplossing te komen waarvan de coalitiepartijen nu al zeggen dat zij er niet mee kunnen leven. Op een eventueel afstel van de uitgebreide luchthaven wilde zij niet ingaan. ‘Dat zijn van die als-danvragen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden