De Parade

Opening de Parade 2014 in Rotterdam

Jules Deelder steekt in het openingsweekend van De Parade uit boven de andere shows, die sterk beginnen, maar snel inzakken.

Het typisch Hollandse onderbuikgezin voor de tv in Barbaren van Toneelgroep Oostpool. Beeld Sanne Peper

Bevinden we ons op een theaterfestival of in een peepshow? Wanneer het publiek in het openingsweekeinde van De Parade in Rotterdam de tent van Marie Madeleine binnenstapt, klinkt er harde dance en zien we een stevige donkere vrouw in een zilveren glitterpakje haar dansje doen in een grote stalen kooi. Zo gauw het publiek zit, begint de vrouw haar verhaal te vertellen. Ze is prostituee en blijkt een grimmig verleden te hebben in Senegal, waarin ook de Vlaamse wielrenner Frank Vandenbroucke en de legendarische collegahoer Marie Madeleine een rol spelen. Hoewel de voorstelling intrigerend begint en actrice Shertise Solano krachtig spel levert, verzandt deze voorstelling al snel in flauwe publieksimprovisaties die geen dramatische functie hebben. Ook de dubbelzinnigheid van een prostituee die de mensen 'troost geeft' is misschien één keer leuk, maar je hoeft hem niet nog tien keer te herhalen. Daardoor gaat deze monoloog op den duur irriteren.

Ook Barbaren van Toneelgroep Oostpool, geschreven door cabaretier Johan Fretz, is een voorstelling die sterk opent, maar al gauw inzakt. Het toneelbeeld is prachtig: in een felgekleurde huiskamer zien we een extravagant uitgedost gezin voor de televisie zitten. Pa en ma Rolf en Sylvia (Rick Paul van Mulligen en Kirsten Mulder) en zoon en dochter Jordy en Melissa (Teun Luijkx en Elise van 't Laar) vertegenwoordigen het typisch Hollandse onderbuikgezin, zo'n maatschappelijk teleurgestelde familie die een dagtaak heeft gemaakt van het eindeloos kankeren op alles wat op tv voorbijkomt. Johan Fretz kon zich uitleven in de tekst en schreef een creatief geformuleerde scheldkanonnade over klapkamelen, linkse moraalfascisten en Geert de Limburgse dameskapper. De tirade is ongeveer vijf minuten leuk, mede dankzij sterk komediespel van de acteurs, maar het probleem is dat het daarna nog 25 minuten op dezelfde wijze verdergaat. Fretz had meer ontwikkelingen in het gezin moeten laten plaatsvinden. De magere clou waarmee Barbaren nu eindigt, is de lange aanloop niet waard.

Nee, dan toch liever Jules Deelder. In zijn voorstelling Deeldelirium speelt de 69-jarige ras-Rotterdammer te midden van zijn platencollectie jazz met topmuzikanten, onder wie Boris van der Lek op saxofoon en Bas van Lier op het hammondorgel. Tussen de ronkende jazznummers door foetert Deelder op zangeresjes die de jazz misbruiken en vertelt hij 'een schurfthekel aan vocale muziek' te hebben. 'Muziek heeft geen woorden nodig', aldus Deelder. Hij beweert het met zo'n stelligheid dat je het nog bijna gaat geloven ook.

Marie Madeleine door Productiehuis Rotterdam/Chokri Ben Chikha **

Barbaren door Toneelgroep Oostpool **

Deeldelirium door De Deeldeliers ****

In Museumpark Rotterdam, 20/6. Daar t/m 29/6, deparade.nl


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden