Openhartige val

Tagebuch einer Verlorenen (Georg Wilhelm Pabst, 1929)

Het is niet moeilijk voor te stellen waarom Tagebuch einer Verlorenen ruzie met de censuur had. Het waren dan wel de hoogtijdagen van de Duitse cinema ten tijde van de Weimar-republiek, maar het was toch ook pas 1929. De opvallend openhartige manier waarop G.W. Pabst de maatschappelijke val vastlegde van een ongewenst zwangere apothekersdochter, moest gekuist worden voordat hij, voor alleen volwassenen, de bioscoop in mocht. Maar toen de film twee maanden draaide, wist een beweging van verontruste burgers gedaan te krijgen dat de film opnieuw aan de censuur werd voorgelegd. Waarna er liefst eenderde uit verdween. Inmiddels is de originele versie hersteld en die wordt vanavond uitgezonden met een nieuwe soundtrack.


Tagebuch einer Verlorenen was na Die Büchse der Pandora de tweede film waarin de Amerikaanse actrice Louise Brooks samenwerkte met G.W. Pabst. Ze is de jonge onschuldige Thymian, die opgroeit in een decadente omgeving van dienstbare en verleidelijke vrouwen en domme bronstige mannen. Haar vader, een welgestelde apotheker, maakt aan de lopende band huishoudsters zwanger en zijn assistent vergrijpt zich op een avond aan haar. Na de geboorte van haar kind en haar weigering om te zeggen wie de vader is, belandt ze eerst in een door een sadistisch paar geleid opvoedingsgesticht en daarna in een bordeel, waar de gelukkigste fase van haar nog jonge leven maar kort duurt.


De opvolger van Pabsts magnum opus Die Büchse der Pandora (beide werden in 1929 gemaakt), waarin Brooks de klassieke femme fatale Lulu speelt, is misschien niet zo hemelbestormend als zijn voorganger, maar was toch ook een voor die tijd opmerkelijke film, waaraan de moderniteit ook nu nog goed af te lezen is.


Arte, 23.40-01.15 uur.


In Her Shoes

(Curtis Hanson, 2005) Twee zussen, Maggie (Cameron Diaz) en Rose (Toni Collette), staan lijnrecht tegenover elkaar: de jongere Maggie leidt een wild bestaan vol drank en seks, Rose is een brave workaholic. Ze delen alleen dezelfde schoenmaat, en een zekere onmacht om hun leven vorm te geven. Wanneer Maggie noodgedwongen bij Rose intrekt, leidt dat tot veel ongemak en ruzie, maar in de loop van het verhaal komen de zussen dichter tot elkaar. Na een standaardbegin rekt regisseur en Hollywoodveteraan Curtis Hanson (L.A. Confidential, Wonder Boys) de scenariowetten van Hollywood prettig op en verandert de film in een vermakelijke, soms ontroerende zoektocht naar houvast en geluk.


RTL 8, 20.30-23.10 uur.


The Unbearable Lightness of Being

(Philip Kaufman, 1988) Twee jaar geleden noemde PVV-voorman Geert Wilders, in damesblad Cosmopolitan,The Unbearable Lightness of Being zijn favoriete film. Of-ie daar cinematografische of politieke bedoelingen mee had, werd er jammer genoeg niet bij gezegd. Hoe dan ook maakte Philip Kaufman nog voor het vallen van de muur destijds een geslaagde verfilming van de roman van Milan Kundera, over hersenchirurg Daniel Day-Lewis die tegen de achtergrond van de Praagse Lente zijn hang naar vrijheid bevredigt met minnaressen (onder wie Lena Olin), terwijl zijn vrouw Juliette Binoche daaronder lijdt. Omdat Tsjechië toen nog communistisch Tsjechoslowakije was, draaide Kaufman zijn door Jean-Claude Carrière geschreven film in Frankrijk en Zwitserland, met Ingmar Bergmans cameraman Sven Nykvist.


BBC 1, 00.35-03.20 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden