Openhartige dans voor jeugd over gevoelige onderwerpen

DANS ‘Is dit klaarkomen of zo?’ Het is de pats-boem-reactie op de openingsscène van Hartstocht, de nieuwe jeugddanstheatervoorstelling van Aya, gebaseerd op het toneelstuk Het kleine sterven van de Vlaamse auteur en acteur Dimitri Leue....

Hannah en Seppes, gespeeld door Ilse Ott en Bram Gerrits en gedanst door Gwen Langenberg en Chérif Zaouali, zijn razend verliefd. Ze zoenen wat af, dansen met rozen tussen hen in zonder de stekels te voelen en zien in witte tenen blanke asperges. Maar dan blijkt zij ziek aan haar hart en mag ze zich nooit meer opwinden. Wat te doen met die hartstocht die nu geen lichamelijke uitweg meer heeft? Zullen woorden genoeg blijken? ‘Inspiratie in plaats van transpiratie?’ Of is echte liefde te groot voor dat soort taal?

Juist bij deze thematiek is het natuurlijk prachtig om met zowel (zeer fysieke) dans als tekst te werken. Bijzonder geslaagd is hoe die twee totaal ongeforceerd combineren. Soms wisselen acteurs en dansers elkaar af, vaker zijn ze simultaan in actie waarbij de dansers de emotie of de waarheid achter de tekst verbeelden. Wat helpt voor het ‘vervloeien’, is dat ook de acteurs goede bewegers zijn.

Choreograaf en regisseur Wies Bloemen heeft een zeer openhartige en paradoxale voorstelling gemaakt, waarin ernst, poëzie en relativerende humor mooi afwisselen. Hannah genoot aanvankelijk van de hartstocht omdat die haar het ‘niet zijn’ bracht. Uiteindelijk kiest ze voor het leven. Door ‘de dood te bedrijven’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden