Openbaarheid goed voor kwaliteit verpleeghuizen?

De kwaliteit van verpleeg- en verzorgingshuizen moet op internet worden gepubliceerd. Komt dat de zorg ten goede?..

Mariëlle Rompa, directeur Arcares, branchevereniging van 1700 verpleeg- en verzorgingshuizen: 'Dit leidt tot meer duidelijkheid én betere zorg. Iedereen, zowel binnen als buiten de muren van de instelling, weet wat hij kan verwachten. De toekomstige bewoner kan tevoren bekijken wat het tehuis onder een verzorgd lichaam verstaat, wat onder goed eten en wat de reeds aanwezige bewoners ervan vinden. De inspectie ziet toe op de naleving van de zorgnormen. Die informatie komt voor iedereen beschikbaar.'

Marcel Zeelenberg, hoogleraar sociale en economische psychologie in Tilburg, gespecialiseerd in de psychologie van de keuze: 'Waar ik moeite mee heb, is dat de klant zo zelf verantwoordelijk wordt gemaakt voor de kwaliteit van de zorg, terwijl dat een overheidstaak is. Het komt erop neer dat instellingen zeggen: hé, we hebben internet, laten we daar alles opzetten, dan hebben we aan onze verplichtingen voldaan.'

'Verwacht wordt dat hierdoor marktwerking ontstaat omdat verpleeghuizen elkaar de maat nemen. Maar wie in Tilburg woont, gaat echt niet naar een verpleeghuis in Groningen, omdat daar toevallig extra wordt gedoucht.'

Marthijn Laterveer, beleidsmedewerker Landelijke Organisatie Cliëntenraden (LOC): 'Inderdaad: voor een staaroperatie wil je nog wel reizen, maar wie naar een verpleeghuis moet, wil toch zijn familie om zich heen. In die zin is de keuzevrijheid beperkter.

'De ervaringen van ziekenhuizen en scholen leren dat bezoekers steeds vaker op internet informatie over kwaliteit opzoeken. Verpleeghuisbewoners, zeker die van de toekomst, zullen met hun familie dat voorbeeld volgen. Ze kunnen verpleeghuizen gaan vergelijken op de punten die zij zelf belangrijk vinden, of dat nou de bejegening is of het aantal douchebeurten.'

Zeelenberg: 'Ik denk dat toekomstige bewoners helemaal niet weten waar ze op moeten letten, want ze hebben nog nooit in een verpleeghuis gezeten. Dat soort websites verschaft zo veel informatie dat het mensen niet helpt, maar juist frustreert. Het biedt een schijncontrole die niet tot betere keuzes leidt.

'Sommige gegevens die straks op internet komen, zijn trouwens helemaal niet maatgevend voor de kwaliteit van de zorg. Misschien willen bewoners wel om de dag uitgebreid onder de douche en niet iedere dag een halve minuut.'

Marjon, verpleegkundige, werkzaam bij een uitzendbureau: 'Laatst kwam ik voor het eerst in mijn leven als nachthoofd in een verpleegtehuis terecht. Ik ging op elke afdeling een ronde doen met een collega. Bij de eerste bewoner voelde ik een natte luier en ik wilde die verschonen. Dit werd mij uitdrukkelijk verboden, omdat er te veel luiers werden gebruikt. De directie had verordonneerd dat die pas mochten worden verschoond als ze totaal verzadigd waren. Op zo'n plek wil ik nooit meer werken.'

Directeur Marie-José Willemse van de AVVV, de koepel van verpleegkundigen en verzorgenden: 'Het is een kwestie van volwassenheid van de sector dat prestaties openbaar worden gemaakt. Het onderwijs doet het al veel langer.

'Straks weet de inspectie wat moet worden gecontroleerd, zien de verzekeraars wat bij het contracteren van instellingen belangrijk is en beseffen managers waarop ze kunnen worden afgerekend.'

Rompa: 'Reken er maar op dat directies in actie komen als ze merken dat hun tehuis uit de pas loopt. Niet uit angst, maar uit professionele ambitie. En als geen van de tehuizen in staat is aan de eisen te voldoen, hebben we een sterk verhaal naar de politiek.'

Zeelenberg: 'Verpleeghuizen moeten naar de bewoners kijken, niet naar elkaar.'

Marc Peeperkorn

Ellen de Visser

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden