Openbaar vervoer rond Amsterdam op de schop

De komst van de Noord-Zuidlijn wordt door Amsterdam en vijftien omliggende gemeenten aangegrepen om de inrichting van het openbaar vervoer in de stadsregio flink te veranderen. Het Centraal Station zal niet langer de plek zijn waar de meeste bussen uit de regio samenkomen. Veel reizigers die met het streekvervoer naar Amsterdam komen, zullen of bij station Noord moeten overstappen op de metro, of bij Station Zuid.

De Noord-Zuidlijn aan de Amsterdamse Vijzelgracht.Beeld anp

In Amsterdam zelf gaan de metrolijnen - de al bestaande en de nieuwe Noord-Zuidlijn - de ruggengraat vormen van het openbaar vervoer. Dat krijgt gevolgen voor de frequentie van de tram- en buslijnen die (deels) over hetzelfde traject rijden. Van oost naar west en vice versa in de stad gaan juist meer trams en bussen rijden, die moeten aansluiten op de Noord-Zuidlijn.

Hoewel de veelbesproken nieuwe metrolijn, voor zover het er nu naar uitziet, pas in oktober 2017 in gebruik wordt genomen, tekenen zich nu al allerlei veranderingen af. Zo wil het Amsterdamse Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) een aantal buslijnen 'rechttrekken' en minder gebruikte haltes opheffen. Het betekent dat de bussen minder tijd nodig zullen hebben om hun traject af te leggen. Eerder is gebleken dat de lijnen daardoor aantrekkelijker worden en meer passagiers trekken.

Aantrekkelijker dan de auto

Volgens de Amsterdamse wethouder van Verkeer en Vervoer, Pieter Litjens, moet het het openbaar vervoer aantrekkelijker worden ten opzichte van de auto. Amsterdam groeit de komende jaren van 820.000 inwoners naar 900.000. Ook zal het toerisme nog flink aantrekken. 'Als we die vervoersstromen niet opvangen via het openbaar vervoer, slibt de stad dicht', aldus Litjens woensdag in een toelichting op de plannen.

Voor het GVB is een toename van het aantal reizigers en daardoor hogere inkomsten erg belangrijk. Het bedrijf krijgt de komende jaren steeds minder subsidie: van 100 miljoen euro vorig jaar gaat de bijdrage van de overheid naar 36 miljoen in 2024. Het aantal reizigers moet groeien van 750.000 nu naar een miljoen. Er gaan geen ontslagen vallen.

Volgens GVB-directeur Alexandra van Huffelen zullen minder gebruikte haltes worden opgeheven. 'Bij sommige haltes stapt gemiddeld 0,1 persoon per rit in. Dat is erg weinig.' Maar ondanks het afschaffen van haltes blijft het afstandscriterium in stand: voor 90 procent van de Amsterdammers zal de dichtstbijzijnde halte niet verder dan 400 meter van huis liggen.

Het spoor van de Noord-Zuidlijn is inmiddels bijna voor de helft voltooid. Ruim 4 kilometer van het in totaal 9 kilometer lange traject is gelegd. Wethouder Litjens denkt dat de deadline van oktober 2017 wordt gehaald, al kan hij een later opening niet honderd procent uitsluiten. 'Maar een eerdere ook niet, als de afwerking van de lijn voorspoedig verloopt.' De Noord-Zuidlijn moet 187.000 reizigers per dag gaan vervoeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden