Open de tempel

Museumdirecteur Stijn Huijts wordt de nieuwe baas van het Bonnefanten in Maastricht. Gaat het roer daar om?

Stijn Huijts wordt de nieuwe directeur van het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Hij volgt Alexander van Grevenstein op die per 1 januari terugtreedt. Van Grevenstein zal wel tot juli 2013, wanneer hij met pensioen gaat, projecten voor het Maastrichtse museum blijven begeleiden.


Huijts (Heerlen, 1959) is op dit moment nog directeur van Schunck in Heerlen en was daarvoor directeur van museum Het Domein in Sittard. Schunck, gevestigd in het Glaspaleis, een architectonisch monument van Frits Peutz, afficheert zichzelf als een 'nieuw soort multidisciplinaire culturele instelling, gespecialiseerd in Moderniteit en Urban-Culture in de internationale hedendaagse kunst en cultuur', zoals de website meldt. Het is geen museum, maar een 'Newseum'.


De wat cryptische omschrijving is precies wat Huijts de tijd dat hij directeur was, heeft nagestreeft. In de afgelopen jaren is hij een groot voorstander gebleken van meer samenwerking tussen verschillende disciplines die al dan niet aan de beeldende kunst zijn gerelateerd.


Zo organiseerde Huijts presentaties die een mengeling waren van kunst, architectuur, design, film, dans en muziek. Het 'Schunck-gevoel' dat hij nastreeft, manifesteerde zich in tentoonstellingen rond musicus John Cage of fotografe Charlotte Dumas, een uitgebreid filmprogramma (Von Trier, Tarantino, Loach en Leigh), lezingen en muziekopvoeringen. De interesse voor deze uitbundige mix verraadt ook zijn roots: Huijts studeerde als beeldhouwer in 1984 af op de Academie voor Beeldende Kunst in Maastricht, in hetzelfde jaar dat hij met zijn band Rick Nolov op Pinkpop speelde. Overigens studeerde hij daarna nog culturele wetenschappen in Amsterdam.


Museale reservaten

In 2006 kreeg Huijts landelijke bekendheid door een ingezonden artikel in NRC Handelsblad dat hij samen met zijn vakgenoten Meta Knol en Edwin Jacobs had geschreven. Onder de kop 'Naar een mondig museum' richtten zij toen hun pijlen op de 'museale reservaten', zoals het Stedelijk Museum en Museum Boijmans Van Beuningen. Ze werden volgens hen geleid door 'ouderwetse bestuurders' die verantwoordelijk waren voor een geestdodende, niet eigentijdse monocultuur van blanke kunst. Het moderne museum zou zich daarentegen minder elitair moeten opstellen, en toegankelijker worden voor een breder publiek door een spannender en eigentijdser beleid. Citaat: 'Het epicentrum van de hedendaagse kunst bevindt zich niet in de musea, maar in de hybride werkelijkheid daaromheen.'


Koerswijziging

De aanstelling van Huijts zou daarom wel eens een drastische koerswijziging in het Bonnefanten kunnen veroorzaken. Het Maastrichtse museum groeide onder Van Grevenstein uit tot een gesloten tempel van het modernisme, met nadruk op minimalistische kunst en elegante schilderkunst, afgewisseld met incidentele uitstapjes naar de eigentijdse cultuur. De verwachting is dat Huijts langzaam maar zeker daar een streep door zal halen.


Wat wél hetzelfde zal blijven, zijn de 'Euregionale' aspiraties van het Bonnefanten. Al onder het bewind van Van Grevenstein probeerde het museum zijn vleugels uit te slaan richting Ruhrgebied en het gebied rond Luik. Huijts had diezelfde intenties in Heerlen. Niet zo vreemd dus dat hij, ook als geboren Limburger, betrokken is bij de organisatie voor de kandidatuur van Maastricht als culturele hoofdstad van Europa in 2018.


Het zal bij zijn sollicitatie zeker geholpen hebben.


Museumdirecteur en multi-talent Stijn Huijts was in zijn jeugdjaren bassist in de Rick Nolov Band, samen met zijn broer Rick (gitaar en zang) en drummer Hans Keuls. Hoogtepunt, in 1984: hun optreden op Pinkpop. Hoewel de band nooit officieel is opgeheven, worden ze in Heerlen en omstreden nog steeds geroemd vanwege popklassiekers als White Shoes, Come Back Suzanne, Wrong Side of Town en Kuifje in Afrika.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden